۲
plusresetminus
فاروق، فوزیه را برای گردش و تغییر آب و هوا به مصر دعوت نکرده بود، نقشه شیطانی او این بود که وسیله ای برای طلاق خواهر خود از شاه ایران فراهم کند .
نقشه ملک فاروق برای طلاق فوزیه

ماجرای طلاق زن اول محمدرضا شاه با توجه به اینکه روابط میان ایران و مصر را نیز درگیر می کرد و یک پیوند شاهزادگی بود از جمله وقایع تاریخی مورد توجه دوران پهلوی است. در این حوزه آنچه جالب توجه است انجام دو طلاق در یک زمان خاص بود.

در این زمینه بهرام افراسیابی مترجم و مولف کتاب‌های تاریخ می‌نویسد:
در اوایل سال ۱۹۴۵ ملک فاروق طی نامه ای خطاب به شاه ایران و شاهزاده خانم فوزیه که در آن موقع ملکه ایران بود خواهر خود را برای تغییر آب و هوا و گردش چند ماه‌های به مصر دعوت کرد. این دعوت غیر مترقبه و بی موقع بود، معذلک شاه ایران موافقت کرد که فوزیه برای یکی دو ماه نزد برادر خود به قاهره و اسکندریه برود و ملکه فوزیه در بهار همان سال با هواپیما از تهران به اسکندر به پرواز کرد. در فرودگاه شاه ایران شخصا حضور یافت و در حالی که به همسر خود توصیه میکرد زودتر به ایران مراجعت کند از فوزیه خداحافظی نمود. ولی فاروق فوزیه را برای گردش و تغییر آب و هوا به مصر دعوت نکرده بود، نقشه شیطانی او این بود که وسیله ای برای طلاق خواهر خود از شاه ایران فراهم کند و مخصوصا سعی داشت این طلاق در روزی واقع شود که او هم فریده زن خود را طلاق میدهد، زیرا فريده در میان مردم مصر محبوبیت داشت و فاروق که مدتها در فكر طلاق او بود می خواست وسیله ای برانگیزد تا از تأثیر این طلاق در افکار عمومی مردم مصر بکاهد.
بهترین وسیله برای انجام این نقشه شیطانی فراهم ساختن مقدمات طلاق فوزیه از شاه ایران بود، زیرا در این صورت توجه مردم بیشتر به این موضوع جلب می شد و طلاق آنها، طلاق فريده را تحت الشعاع قرار داده، از قبح عمل فاروق می‌کاست.                                                                            


منبع: بهرام افراسیابی، همسران شاه، ص 121.
 
https://www.cafetarikh.com/news/48706/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما