۱
plusresetminus
نخستین دوره ‏ی مجلس شورای اسلامی در سالروز ولادت اميرالمؤمنين علی (ع) در سيزدهم رجب 1400ه.ق برابر با هفتم خردادماه 1359ه.ش در ميان شور و شوق عمومی وصف ‏ناپذيری رسماً گشایش یافت.
گشایش نخستین دوره‏ ی مجلس شورای اسلامی


 روز هفتم خرداد، یادآور هفتم خرداد ماه ۱۳۵۹ شمسی است که این روز اولین دوره مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

به همین مناسبت این روز، روز قانون و آغاز هفته مجلس می‌باشد. انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در 24 اسفند 1358 برگزار شد و ملت در این انتخابات با شرکت حدود 11 میلیون نفر به نمایندگان خود رأی دادند.

بدین ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میاندوره‌ای مجموعا 263 نماینده به مجلس راه یافتند. با انتخاب نمایندگان، اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) در سیزدهم رجب 1400 ه . ق برابر هفتم خرداد 1359 در میان شور و شوق عمومی وصف ناپذیری رسما افتتاح شد.

امام خمینی در پیام خود به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند: « شما دوستان محترم، نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمی‌کند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند.» مجلس در نظام اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد چنانکه حضرت امام (ره) را «‌خانه ملت » و «‌در رأس همه امور »‌ می‌دانستند.

مجلس شورای اسلامی وظیفه و اختیار تصویب قوانین و برنامه‌های مورد نیاز کشور را در چارچوب احکام و ضوابط اسلام دارد. همچنین همه عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها ، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد. در بعد نظارتی نیز مجلس اختیارات زیادی دارد از جمله رأی اعتماد به دولت، حق سؤال و استیضاح از اعضای هیأت دولت و نیز تحقیق و تفحص از دستگاه‌های حکومتی از جمله مهمترین این اختیارات است.

 
https://www.cafetarikh.com/news/48743/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما