۳
plusresetminus
سنت های ازدواج در آیین های مختلف بسیار جالب است و اطلاع از این موارد باعث افزایش اطلاعات ما می شود. اگرچه آداب ازدواج یهودیان نیز مانند همه سنت های قدیمی در طول زمان دچار تغییرات شده است.
مراسم ازدواج یهودیان در ایران قدیم +تصویر

سابقه حضور يهوديان در ايران به حدود 2700 سال پيش باز مي‏گردد و بسياري از اماكن مقدس و تاريخي آنها در اين كشور قرار دارند كه آرامگاه انبياي بني ‏اسرائيل مانند حضرت دانيال نبي در شوش ، استر و مردخاي در همدان و حضرت حبقوق نبي در تويسركان از اين جمله ‏اند.
و نيز آرامگاه ‏هاي چندين تن از علماي برجسته يهودي –  هاراو اورشرگاء در يزد و حاخام ملا مشه در كاشان -  در ايران قرار داشته و مورد احترام مسلمانان نيز هستند.
تصویری از یک جشن عروسی یهودیان ایرانی
در ادامه قصد داریم شما را با برخی از مهمترین و متداول‌ترین آیین‌ها و رسومات ازدواج ‌یهودیان در سراسر دنیا آشنا کنیم، البته این نکته را نیز فراموش نکنید آداب و رسوم ازدواج ‌یهودیان هم مانند هر قوم و مذهب دیگری، طی سال‌های گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

تور روی سر عروس
در طول مراسم امضای کتوبا، داماد توری را روی سر عروس میاندازد، به طوری که این تور صورت عروس را می‌پوشاند. تور عروس که صورت را کامل می‌پوشاند در واقع نشان می‌دهد داماد او را به دلیل زیبایی‌های باطنی‌اش دوست خواهد داشت، نه جذابیت صورت. البته این بخش از آیین ازدواج در میان ‌یهودیان اشاره‌ای نیز به کتاب تورات دارد.

شکستن شیشه
وقتی مراسم ازدواج به پایان می‌رسد، داماد به تنهایی و یا همراه عروس روی تکه شیشه‌ای که در میان پارچه پیچیده شده قدم می‌گذارد تا آن را بشکند. این سنت و آیین در مراسم ازدواج ‌یهودیان معانی مختلفی دارد. برخی می‌گویند شکستن شیشه یادآور تخریب معبد اورشلیم است. به اعتقاد برخی دیگر نیز اینکار به عروس و داماد گوشزد می‌کند در کنار شادی، غم و عذرخواهی نیز وجود دارد و عروس و داماد باید چه در خوشحالی و چه در ناراحتی در کنار یکدیگر حضور داشته باشند.

رد و بدل کردن حلقه‌ها
حلقه ازدواج عروس و داماد ‌یهودی نیز از طلا، نقره و یا پلاتین ساخته شده است. در گذشته ارزش حلقه را با ارزش عروس برابر می دانستند. در واقع در آداب و رسوم ازدواج‌ یهودیان، حلقه عروسی را نه بر اساس معنویات، بلکه بر اساس وزن حلقه و قیمت سنگ‌های روی آن می‌سنجیدند. برخی از‌یهودیان حلقه عروسی خود را در انگشت اشاره‌ی دست چپ می اندازند، چون معتقدند یک رگ خونی مستقیم از این انگشت به قلب کشیده می‌شود. و...

 
https://www.cafetarikh.com/news/48783/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما