۱
plusresetminus
خداداد فرمانفرماییان را در دسته اول ٬ سیروس قانی را درست بین اول و دوم با دوستانی در هر دو ٬ و حسین مهدوی را در دسته دوم قرارداد. او گفت که محکوم ساختن مخالفانی که از شیوه های خشن استفاده نمی کنند باعث می شود آنها به کمونیستها گرایش پیداکنند و راه میانه را از بین می برند و مخالفین غیر خشن با همکاری کمونیستها یا حداقل نزدیکتر شدن به آنها ٬ ترغیب می شوند.
تقسیم عقاید سیاسی در سه گروه

متین دفتری ملقب به اعتضادلشکر و متین‌الدوله جوان‌ترین نخست‌وزیر ایران در زمان رضا شاه، وزیر، نماینده مجلس، حقوقدان و دولتمرد دوران پهلوی بود. وی ایرانیانی را که از آگاهی سیاسی برخوردارند به سه گروه تقسیم کرد:

سیاستمداران طرفدار دولت که به دلایل شخصی ٬ مانند به دست آوردن موقعیت استخدامی بهتر ٬ همکاری می کنند.جبهه ملی ها و دیگر مخالفینی که اهل خشونت نیستند و کمونیستها که فقط اگر آمادگیش را داشته باشند دولت را با خشونت سرنگون خواهند کرد. وی برای نمونه ٬ خداداد فرمانفرماییان را در دسته اول ٬ سیروس قانی را درست بین اول و دوم با دوستانی در هر دو ٬ و حسین مهدوی را در دسته دوم قرارداد. او گفت که محکوم ساختن مخالفانی که از شیوه های خشن استفاده نمی کنند باعث می شود آنها به کمونیستها گرایش پیداکنند و راه میانه را از بین می برند و مخالفین غیر خشن با همکاری کمونیستها یا حداقل نزدیکتر شدن به آنها ٬ ترغیب می شوند. متین دفتری البته خود را در دسته دوم (مخالفین غیر خشن) قرار داد ٬ اما توضیح داد که مانند بسیاری از مردم که باید به فکر نیازهای اقتصادی خود باشند ٬ وی برای داشتن کار به تماس خود با دولت ادامه می دهد.


منبع:  اسناد لانه جاسوسی آمریکا. جزوه سوم. ص 5
 
https://www.cafetarikh.com/news/48834/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما