۲
۱
plusresetminus
بعد از عباس میرزا، در عهد ناصری و به یمن حرکت‌‌های اصلاح طلبانه امیرکبیر، مسئله پرداختن به ارتش و سازمان قوای نظامی کشور، مورد توجه قرار گرفت.
اولین تلاش‌های نظامی در جهت ایجاد ارتش

بسیاری، تشکیل ارتش مدرن را به اقدامات رضاشاه نسبت می‌دهند، اما واقعیت آن است که تشکیل ارتش مدرن، خیلی پیشتر از رضاشاه و توسط اصلاح‌طلبان قاجاری شکل گرفت. هر چند آن‌ها در این زمینه به موفقیت کامل نرسیدند؛ اما گامه‌ای ابتدایی و اصلی را در این زمینه برداشتند.
«تلاش برای تغییر ساختار نظامی ارتش ایران، با شکست فعالیت‌‌های عباس میرزا تقریبا متوقف می‌شود. تنها در عهد ناصری و به یمن حرکت‌‌های اصلاح طلبانه امیرکبیر است که یک بار دیگر، مسئله پرداختن به ارتش و سازمان قوای نظامی کشور، مورد توجه قرار می‌گیرد. اعزام محصل و دانشجو به خارج از کشور، تأسیس مراکزی در داخل با هدف استفاده از استادان خارجی و داخلی و تأسیس مدرسه دارالفنون با هدف پرداختن به آموزش محصلان و دانش‌پژوهان ایرانی در زمینه علوم نظامی و برخی علوم دیگر، مهم‌ترین کارهایی است که در دوران صدارت امیرکبیر، در عهد ناصری و بعد از آن تا حدودی در زمان مظفرالدین شاه انجام گرفت. از این دوره تا پایان سلطنت قاجار، تغییری جدی در کار ارتش ایران و بهینه‌سازی آن صورت نمی‌پذیرد.»


منبع: حمیدرضا ملک‌محمدی، از توسعه لرزان تا سقوط شتابان: توسعه اقتصادی، نظامی و بی‌ثباتی ساسی رژیم پهلوی دوم (1347- 1357)، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1381، ص 133
https://www.cafetarikh.com/news/48955/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
United States
....