۱
plusresetminus
در وضعیتی که ایران در جنگ سرد به سمت حکومت جهان غرب و حکومت عراق به سمت شوروی گرایش داشت، این تقابل ها تا حد زیادی طبیعی می نمود و حتی به درگیری های مرزی نیز انجامید.
اخراج ایرانیان از عراق + تصاویر

مشکلات ایران و عراق به پیش از جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه جمهوری اسلامی و در واقع به نظام پیشین حاکم بر ایران باز می گردد. در وضعیتی که ایران در جنگ سرد به سمت حکومت جهان غرب و حکومت عراق به سمت شوروی گرایش داشت، این تقابل ها تا حد زیادی طبیعی می نمود و حتی به درگیری های مرزی نیز انجامید. فراتر از آن گاهی به ضرر ایرانیان حاضر در عراق نیز انجامید. سالور، از مقامات ایرانی عصر پهلوی این مسئله را اینگونه تعریف می کند:

«از زمان عبدالکریم قاسم به بهانه های مختلف عده ای از ایرانیها را اخراج می کردند کمااینکه در مرداد 1345 دو محل برای اسکان معاودین در خوزستان در نظر گرفته شده بود و عده ی زیادی در انجا اسکان یافتند. در سال 1350 این وضع شدت یافت. این افراد را از دو ناحیه ی مرزی به ایران می فرستادند: یکی از مرز خسروی بود و دیگری از مرز شلمچه البته بیشتر ایرانیها را از مرز شلمچه به ایران می فرستادند و من چندین بار برای رسیدگی به وضع آذوقه و بهداشت آنها از اردوگاهها بازدید کردم و اگر اشکالاتی وجود داشت بر طرف می کردم.»





منبع: عباس سالور، گفتگو با عباس سالور، تنظیم: مرتضی رسولی پور، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1394، ص 81
https://www.cafetarikh.com/news/49023/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما