۱
plusresetminus
فداییان اسلام به تبعیت از آیت‌الله کاشانی و مخالفت با سیاست‌‌های بریتانیا در ایران، در ابتدا با حمایت از دکتر مصدق و جبهه ملی به تقویت نهضت ملی پرداختند، سپس با حذف مخالفان ملی شدن نفت، به پیروزی این نهضت کمک کردند.
اقدامات فداییان اسلام در مبارزه با حکومت

فدائیان اسلام جز اولین گروه‌های اسلامی مبارز در دوره پهلوی دوم بود که با توجه به فضای سیاسی آن دوره، مشی سیاسی تندروانه را اتخاذ کرد. البته فدائیان، در ابتدا اساس مبارزات خود را در همراهی با جبهه ملی و آیت‌الله کاشانی قرار داد تا به نهضت‌هایی چون ملی شدن نفت کمک کند.
«فداییان اسلام به تبعیت از آیت‌الله کاشانی و مخالفت با سیاست‌‌های بریتانیا در ایران، در ابتدا با حمایت از دکتر مصدق و جبهه ملی به تقویت نهضت ملی پرداختند. آنان هژیر (وزیر دربار) را که متهم به ارتباط نزدیک با انگلیسی‌ها بود و از طرفی در تقلب‌‌های انتخاباتی نیز دست داشت، ترور کردند و به این ترتیب با باطل شدن انتخابات تهران، در نهایت جو سیاسی به نفع رهبران جبهه ملی تغییر می‌یابد و شش تن از آنان از جمله دکتر مصدق به مجلس شانزدهم راه می‌یابند. حرکت بعدی فداییان، ترور رزم آرا (نخست‌وزیر وقت) بود، وی نیز از عوامل اجرای سیاست‌‌های بریتانیا در ایران به شمار می‌رفت. با قتل رزم آرا توسط خلیل طهماسبی، کمیسیون نفت مجلس بلافاصله در ۱۷ اسفندماه ۱۳۲۹ ش. به اتفاق آرا، اصل ملی شدن صنعت نفت را در سراسر کشور تصویب کرد و در ۲۹ اسفند همان سال این تصمیم توسط مجلس سنا تأیید شد.»


منبع: علیرضا زهیری، عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، تهران، دفتر نشر و پخش معارف، 1379، ص 156
https://www.cafetarikh.com/news/49028/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما