۲
plusresetminus
کوه خواجه (کوه رستم) مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است در دهستان کوه خواجه در بخش تیمورآباد شهرستان هامون، در ۳ کیلومتری روستای ده لطف الله و بر روی کوه خواجه جزیره‌ای در دریاچه هامون جای گرفته است و این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شمارهٔ ۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کوهی شگفت آور به وسعت سیستان

در اطراف کوه خواجه تعداد زیادی آثار باستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی‌مانده‌است که شامل مجموعه کاخا، قلعه کک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است.ادعا می‌شود قبر رستم دستان در بالای این کوه واقع شده زیرا در محوطه بیرونی دژ آثار قبرهای دوران اشکانی فراوانی وجود دارد.
قلعه کاخا در کوه خواجه
«این کوه، تنها عـارضه طـبیعی در جـلگه وسیع سیستان است که به وسیله مـواد آتـش‌ فـشانی‌ سـخت در مـقابل فـرسایش‌ شدید‌ بادهای صحرایی مقاومت کرده و در حاشیه دریاچه هامون و در مغرب شهر زابل واقع شده و حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا به 612 متر می‌رسد. در بالای این آثار‌ باستانی‌ به نام قلعه دختر وجود دارد. این بنا به«کوک کهزاد» نیز معروف است و شاید آتشکده بوده که دیوارهای خشتی آن باقی مانده است و اتاق‌ مرکزی‌ آن دارای‌ طاق کوچکی می‌باشد کـه روی مـحوطه چهار گوشی ساخته شده است. تاریخ ساختمان قلعه دختر را حدود‌ قرن اول میلادی می‌دانند، و ویرانه‌های اطراف آن را نیز به دوران‌ اشکانی‌ و ساسانی‌ نسبت می‌دهند. برخی نیز بر این‌ باورند که این بنا‌ بقایای‌ کاخی است که توسط گوندوفارس (از حدود سـال بـیستم میلادی پادشاه سیستان بـوده اسـت) بنا شده و نقاشی بسیار زیبای رنگی بر دیوار آن دیده می‌شود که خدایان، نوازندگان‌، شاه و ملکه را نشان می‌دهد.»
 

منبع: نـصرت الله مشکوتی، سازمان ملی حفاظت آثـار بـاستانی ایران، تهران 1349 ، 79.
https://www.cafetarikh.com/news/49047/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما