۲
۱
plusresetminus
خاندان قمار باز پهلوی

قمار با پول ملت

در جلسه روز چهارشنبه 8/ 11/ 37 [1357] نیز والاحضرت شاهپور محمود رضا مبلغ 5 /2 میلیون ریال باخته‌اند.
قمار با پول ملت

از دیگر فسادهای بسیار رایج در رژیم پهلوی قماربازی بوده است.
خاندان پهلوی به رغم اینکه در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کردند، اما هرگز تقیدی به رعایت مسائل شرعی از خود نشان نمی‌دادند. اسناد ساواک نشان می‌دهد که اکثر اعضای خانواده‌ی پهلوی و وابستگان به دربار، در انواع مفاسد مالی و اخلاقی غرق بوده و هیچگونه توجهی به ماهیت اسلامی جامعه نداشته‌اند.
در سند زیر به یکی از بزم‌های اعضای خانواده‌ی پهلوی که در آن قمار صورت می‌گرفته، اشاره شده است. در بخشی از سند می‌خوانیم: «روزهای چهارشنبه هر هفته اعضا خاندان جلیل سلطنتی پس از صرف ناهار تا پاسی از شب به بازی مشغول می‌گردند و در جلسه روز چهارشنبه 8/ 11/ 37 [1357] نیز والاحضرت شاهپور محمودرضا مبلغ 5 /2 میلیون ریال باخته‌اند.»

در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی شماره بازیابی 406، صفحات 19 و 194 در خصوص قماربازی محمدرضا پهلوی آمده است:
«محمدرضا پهلوی تمام عمر عاشق بازی پوکر بوده است و تنها وقتی که در یک شب حدود 700 هزار پوند باخت این بازی را کنار گذاشت و بعدها فقط به بازی بریج اکتفا می‌کرد.»
مینو صمیمی که سال‌ها منشی سفیر ایران در سوئیس و بعد از آن مدتی منشی فرح همسر شاه بود، در کتاب خاطرات خود مستندی از ولخرجی‌ها و حیف و میل‌های شاه و درباریان او ارائه داده است که یکی از این خاطرات به ماجرای قماربازی‌های اشرف پهلوی، مربوط است.
صمیمی در یکی از خاطرات خود از اشرف پهلوی می‌نویسد:
«شاهزاده اشرف پهلوی سمت نمایندگی رژیم شاه در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد را نیز برعهده داشت. گفتنی‌است که او هربار برای شرکت در این کمیسیون عازم نیویورک می‌شد سر راه خود در جنوب فرانسه هم توقف می‌کرد تا ...در کازینوها به قمارهای چند میلیون پاوندی بپردازد و آنگاه آماده حضور در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌شد.»
https://www.cafetarikh.com/news/49074/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
123
عجببببببببببب