۱
plusresetminus
اسدالله علم: "اخبار مسافرت شاهنشاه را به آلمان و برلن بررسی می‌کردم، بعضی پدر سوخته‌‌ها که از کمونیست‌ها و ناصر و شاید حتی آمریکایی‌ها پول می‌گیرند، تظاهراتی بر علیه شاهنشاه ترتیب داده بودند."
چه کسانی در برلین علیه شاه شعار دادند؟

مخالفان شاه تنها به مخالفان داخلی محدود نبودند، بلکه بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز علیرغم آنکه از زندگی، فرهنگ و تحصیلات غربی بهره می‌بردند، مخالف سیاست‌های شاه بودند. از این رو گزارشات زیادی از تظاهرات دانشجویان علیه شاه در کشورهای غربی همچون آلمان وجود دارد. با این حال دستگاه حکومت به جای شناسائی دقیق مخالفان، آن را به عوام چپ و توده‌ای در ایران نسبت می‌دادند.
«امروز شنبه ۱۴ تمام با اوقات تلخی گذشت. اولاً اخبار مسافرت شاهنشاه را به آلمان و برلن بررسی می‌کردم، بعضی پدر سوخته‌‌ها که از کمونیست‌ها و ناصر و شاید حتی آمریکایی‌ها پول می‌گیرند، تظاهراتی بر علیه شاهنشاه ترتیب داده بودند، بسیار ناراحتم، از دو جهت. اول از جهت این که چنین اتفاقی افتاده بود، دوم از جهت این که چرا ما نباید دقت کنیم و قبلاً این پیش‌بینی‌ها را بنماییم. اصولاً تشریف بردن شاهنشاه به این جاها چه معنی داشت؟ برای چه به برلن بروند؟" درست است که تظاهرات کمونیستی علیه شاهنشاه عیبی ندارد، ولی نمی‌بود بهتر بود. باید اذعان بکنم که من در وظیفه‌ام قصور کرده‌ام. شاهنشاه هم کوتاهی فرموده است که چندین روز من این پیش آمدها را پیش‌بینی کردم، با بی‌اعتنایی تلقی فرمودند. این نمی‌شود. کار مملکت را نباید این طور سهل و ساده گرفت، آن هم کار شاهنشاهی را. قصد دارم در این زمینه عريضه مفصلی عرض کنم.»


منبع: اسدالله علم، یادداشت‌های اسدالله علم، ویراستار، علی‌نقی عالیخانی، ج 7، تهران، انتشارات مازیار- معین، 1377، صص 60- 61
https://www.cafetarikh.com/news/49078/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما