۲
plusresetminus
دریک میهمانی خصوصی دکتر متین دفتری از من پرسید چه خبر؟ گفتم منصور روز 17 اسفند نخست وزیر می شود. بعضیها با ناباوری مرا نگاه کردند.
نخست وزیری از لانه مار

حسنعلی منصور فرزند علی منصور (وزیر و نخست‌وزیر عصر پهلوی) و نوهٔ دختری حسن رئیس ظهیرالملک (حکمران و دولتمرد عصر قاجار و پهلوی) بود.
 جالب اینجاست که پدر و پسر را عمال بیگانه در کشور به مقام نخست وزیری رساندند. در نوروز ۱۳۲۹ منصور با حمایت روشن سفارت و شخص سفیر بریتانیا یعنی لوروژتل، پس از ساعد مراغه‌ای، نخست‌وزیر شد، زیرا انگلیسی‌ها او را قادر به قبولاندن قرارداد الحاقی به مجلس می‌دانستند. در نتیجه منصور پدر بدون رای تمایل مجلس به نخست‌وزیری رسید.
مصطفی الموتی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی دوره پهلوی و نماینده مجلس شورای ملی درباره به قدرت رسیدن منصور پسر می‌نویسد:

« دریک میهمانی خصوصی دکتر متین دفتری از من پرسید چه خبر؟ گفتم منصور روز 17 اسفند نخست وزیر می شود. بعضیها با ناباوری مرا نگاه کردند. چند روز بعد از انتصاب منصور به نخست وزیری متین دفتری به من گفت مگر تو جادوگری؟ از کجا فهمیدی که منصور روز 17 اسفند نخست وزیر می شود؟
از نکات جالب تاریخ اینکه 13 سال قبل علی منصور پدر حسنعلی منصور می گفت: « سفارت آمریکا در تهران شبیه لانه مار است» حال آمریکایی‌ها از فرزند او برای نخست وزیری حمایت می کردند.



منبع: مصطفی الموتی، از امیر اسدالله علم تا بختیار، ص 63.
https://www.cafetarikh.com/news/49090/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما