۰
plusresetminus
کسروی، وقتی با نواب صفوی روبه رو شد گمان کرد جوانی ناپخته است که می‌توان او را فریب داد؛ به همین منظور زمانی که در مقابل استدلالات و پرسش‌‌های عمیق و زیرکانه نواب صفوی مستأصل شد، شروع به جعل آیات و نسبت دادن عباراتی به منابع دینی نمود.
منازعه کسروی با نواب صفوی

یکی از کسانی که توسط گروه فدائیان اسلام ترور شد، احمد کسروی بود که با ارائه تحلیل‌های شخصی از دین اسلام، بسیاری از اصول دینی را زیر سوال برد. با این حال، کسروی قبل از آنکه مورد ترور واقع شود، با صفوی بر سر برخی از اختلافات به پای منازعه نشسته بود.

«فداییان اسلام مهم‌ترین گروه مذهبی این دوره بود. این سازمان توسط سید مجتبی میرلوحی معروف به نواب صفوی بنیان نهاده شد. وی که به جهت مذاکره با کسروی و رد مغالطات او که با ابزار دین، تیشه به ریشه دین می‌زد و موجب اغفال و انحراف افکار بسیاری شده بود، از نجف وارد ایران شد. زمانی که کسروی با او روبه رو شد گمان کرد جوانی ناپخته است که می‌توان او را فریب داد؛ به همین منظور زمانی که در مقابل استدلالات و پرسش‌‌های عمیق و زیرکانه نواب صفوی مستأصل شد، شروع به جعل آیات و نسبت دادن عباراتی به منابع دینی نمود. سرانجام پس از جلسه‌‌های متعددی که به مباحثه و مذاکره با کسروی پرداخت، تصمیم گرفت ریشه این نهال مفسد را بخشکاند که سرانجام در یک حمله به کاخ دادگستری در حالی که وی در محاصره ده نفر از محافظان مسلح خود بود، توسط فداییان اسلام به قتل رسید.»



منبع:  علیرضا زهیری، عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، تهران، دفتر نشر و پخش معارف، 1379، صص 154- 155
https://www.cafetarikh.com/news/49098/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما