۱
plusresetminus
منظور از حامیان نظامی حکومت، همان نظامیان و سازمان‌های وابسته به حکومت هستند که هدف آن‌ها تنها حفظ سلطنت بود
نگرش‌های حامیان نظامی حکومت

افراد و گروه‌های نظامی، یکی از گروه‌های مهم و حامی حکومت پهلوی بود. این گروه‌ها که بیشتر شامل مقامات نظامی حکومت بود، شامل ارتش، گارد شاهنشاهی و حتی ساواک بود که وظیفه آن‌ها برخلاف کارکردهای مورد انتظار، حفاظت از شاه بود.

«حامیان نظامی رژیم پهلوی، حسب اقتضای حرفه‌‌ای خود به حمایت از رژیم پهلوی می‌پرداختند. هر چند در همه دنیا وظیفه ارتش حفظ و حراست از مرز‌ها و کیان کشور است و در شورش‌ها و نبرد‌های قدرت غیرمسلحانه داخلی فاقد موضع است، ولی ارتش شاهنشاهی ایران از ابتدا وظیفه حمایت از رژیم پهلوی را بر عهده داشت. اگر به شخصیت‌های اولیه سازمان دهنده ارتش برگردیم شاهد همانندی شخصیت‌های حامی حاکمیت پهلوی در دوره‌‌های مختلف خواهیم بود: بی‌رحمی، خون‌ریزی، مردم ستیزی، جهالت و خشونت و در عین حال، اطاعت پذیری از رضاخان و اتکاء واحد به قدرت برتر شخص شاه و داشتن نوعی رفتار همانند با شاه در حوزه نفوذ و قدرت خویش. مطالعه جمعی و یا موردی اسناد و خاطرات به روشنی پرده از واقعیت وجود ده‌‌ها و صد‌ها «شاهک» در سطح کشور برمی‌دارد. در دوره محمدرضا پهلوی نیز شاهد حضور همین عناصر در ارتش هستیم. نگاهی به لیست افسران ارشد ارتش شاهنشاهی، حکایت از آن دارد عمده افرادی که دارای درجات بالای نظامی بوده‌اند، از همان ویژگی‌ها برخوردار بوده‌اند. در دوره محمدرضا پهلوی نیز وظیفه حمایت از سلطنت بر عهده ارتش گذارده شد. اگر به سازماندهی نیرو‌ها توجه کنیم در زمان پهلوی اول از چهار لشکر ایران لشکر‌های یک و دو مستقر در تهران، به اضافه نیرو‌های شهربانی وظیفه حمایت از سلطنت را بر عهده داشتند. یعنی بیش از 50 درصد امکانات نظامی کشور فقط در خدمت حفظ سلطنت بوده است.»



منبع: سقوط: مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌های سیاسی‌‌، 1384، صص 169- 170
https://www.cafetarikh.com/news/49196/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما