۰
plusresetminus
در این برهه زمانی محمدرضا پهلوی برای آرام نشان دادن اوضاع سیاسی اجتماعی کشور و تظاهر به اینکه علما با انقلاب سفید همراه هستند به قم سفر کرد؛ اما عدم استقبال علما و مردم از وی در این شهر باعث شد شاه در سخنرانی خود با سخیف‌ترین واژه‌‌ها به روحانیون و علما توهین کند.
نتیجه سفر شاه به قم

شاه قبل از انجام رفراندم به شهر قم سفر کرد او امیدوار بد با این سفر نظر مساعد روحانیون جهت رفراندم را کسب کند؛ اما برخلاف این تصور، مردم و روحانیون مخالفت خود را بیشتر و علنی‌تر کردند. این موضوع باعث شد تا شاه نیز لحن و رفتار خود با مخالفان را تغییر دهد.
«در این برهه زمانی محمدرضا پهلوی برای آرام نشان دادن اوضاع سیاسی اجتماعی کشور و تظاهر به اینکه علما با انقلاب سفید همراه هستند به قم سفر کرد؛ اما عدم استقبال علما و مردم از وی در این شهر باعث شد شاه در سخنرانی خود با سخیف‌ترین واژه‌‌ها به روحانیون و علما توهین کند. مردم به منزل امام آمدند و اینجا امام صحبت فرمودند و گفتند کسی به خاطر آمدن شاه به قم در خیابان‌ها نباشد و تعطیل کنید. تعبیرشان هم این بود اگر عمامه به سری در مسیر شاه باشد، بدانید او به حوزه و روحانیت وابسته نیست؛ بلکه عمامه را رژیم سر آن‌ها گذاشته!». یک چنین تعبیری داشتند. خود دربار هم یک طاق نصرت‌هایی زد و شاه به قم آمد. شاه از بی‌اعتنایی علمای قم و مردم این شهر خیلی عصبانی شد و سخنرانی کرد و شروع کرد به توهین کردن و بد و بیراه گفتن و فحش به روحانیت و آنچه را که در درونش بود گفت که این‌ها ارتجاع سیاه و کثافت هستند و مثل حیوان در کثافت می‌لولند و چه و چه این رفتار برای امام یک فرصت خیلی عالی بود که مردم آگاه بشوند و ماهیت شاه و رژیم و افکارشان را بدانند که در پس پرده چه خبر هست.»


منبع: علیرضا اسلامی گیلانی، تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید محمدصادق اسلامی (شهید مکتب روح‌الله)، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1394، صص 74- 75
https://www.cafetarikh.com/news/49211/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما