۱
plusresetminus
آیت‌الله صدر در گفت و گو با خسروشاهی: من تابستان دوسه جا، از جمله دماوند، رفتم و در آنجاها هر فروشگاهی که می رفتم، پپسی کولا را می‌پرسیدم و اغلب پاسخ می‌شنیدم که آقا! مگر نمی‌دانید قم آن را ممنوع و تحریم کرده است؟.. ما پپسی نمی‌آوریم.
تاثیر اعلامیه تحریم پپسی کولا و واکنش مردم

در اوایل دهه 1340 و بعد از قیام 15 خرداد 1343 که بهائیان نقش گسترده‌ای در سرکوب آن داشتند، برخی از روحانیون و شخصیت‌های سیاسی- مذهبی به تحریم اموال و سرمایه‌های بهائیان اقدام کردند. تحریم پپسی کولا که متعلق به ثابت پاسال بود از جمله این موارد بود. تحریم روحانیون توسط اعلامیه‌ای منتشر شد و در همه جا پخش شد، با این حال در ابتدا کمتر کسی تصور می‌کرد مردم واکنش مثبتی نسبت به اعلامیه داشته باشند:
«...دو سه ماهی گذشت و تابستان آمد و رفت... من هم از تبریز برگشتم و طبق معمول به منزل آیت‌الله صدر رفتم، همه فضلا بودند: آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، آیت‌الله سید مهدی روحانی، آیت‌الله شیخ علی احمدی میانجی، آیت‌الله احمد آذری قمی و حجت الاسلام والمسلمین جناب اثنی عشری و دیگران... پس از احوالپرسی‌ها، آیت‌الله سید رضا صدر که مرد خالص و شجاع و صریحی بود با صدای بلند و خاصی که داشت گفت: آقای خسروشاهی! من یک عذرخواهی به شما بدهکارم.. من با تعجب پرسیدم: چرا؟ ایشان گفتند: به دلیل اینکه من تابستان دوسه جا، از جمله دماوند، رفتم و در آنجاها هر فروشگاهی که می رفتم، پپسی کولا را می‌پرسیدم و اغلب پاسخ می‌شنیدم که آقا! مگر نمی‌دانید قم آن را ممنوع و تحریم کرده است؟.. ما پپسی نمی‌آوریم. این بود که دیدم نیت خالص شما تأثیرگذار بوده و لذا از حرف دو سه ماه قبل خود در اعتراض به شما، در جلو همین آقایان که در آن جلسه هم بودند عذرخواهی می‌کنم! البته بنده هم ضمن اظهار ادب، تشکر کردم و بعدها از همه شهرها، گزارش‌هایی درباره نقش مثبت این اعلامیه به دست من رسید...  و پس از پیروزی انقلاب هم اسناد ساواک نشان می‌دهد که ثابت پاسال چقدر مکاتبه و اقدام کرده که اثر این اعلامیه توسط دولت خنثی شود واین اسناد را برادر عزیزمان جناب آقای جواد منصوری در کتاب دو جلدی خود درباره حوادث 15 خرداد آورده است...»



منبع: سیدهادی خسروشاهی، خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، قم، کلبه شروق، 1392، ص 43
https://www.cafetarikh.com/news/49253/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما