۱
plusresetminus
ثروت عظیمی که در انگلستان جمع شده بود و قسمت عمده آن از طریق رشد و گسترش سوداگری و غارت کشور‌های دیگر انباشته شده بود، زمینه رشد اختراعات و اكتشافات علمی را در جهت رشد تولیدات کالایی به وجود آورد. این وضعیت منجربه رشد سرمایه‌داری شد..
چگونگی ظهور سرمایه داری در انگلستان

انگلستان یکی از کشورهای پیشگام اروپایی در صنعتی شدن بود. در واقع انقلاب صنعتی از این کشور آغاز شد. دلیل این موضوع ریشه در تحولات اقتصادی این کشور داشت که پیش از انقلاب صنعتی آغاز شده بود. مجموع این تحولات باعث شد تا مراحل انقلاب صنعتی و سرمایه‌داری در این کشور به تدریج آشکار شود:

«ثروت عظیمی که در انگلستان جمع شده بود و قسمت عمده آن از طریق رشد و گسترش سوداگری و غارت کشور‌های دیگر انباشته شده بود، زمینه رشد اختراعات و اكتشافات علمی را در جهت رشد تولیدات کالایی به وجود آورد. تلاش در جهت به دست آوردن بازار‌ها و ایجاد رقابت در تولید کالا در جهت ایجاد اختراعات و اكتشافات تأثیر به سزایی داشت قبل از بقیه رشته‌‌ها صنعت بافندگی رشد و گسترش بیشتری یافت. در سال ۱۷۳۳ ماکوی خودکار اختراع شد. این ماکو باعث افزایش سرعت بافندگی و در نتیجه بالا رفتن تولید پارچه شد. در سال ۱۷۶۵ بافنده‌‌ای به نام هرگروس دستگاه ریسندگی را اختراع کرد. در سال ۱۷۶۷ ماشین نخ ریسی جیمز‌ هارگیوز شروع به کار کرد. در سال ۱۷۶۹ ماشین نخ ریسی خودکار به وجود آمد و سپس ماشینی اختراع شد که در آن واحد قادر به رشتن نخ‌های متعدد بود. این ماشین در دهه (۱۷۸۰-۱۸۹۰) به ماشین بخار تبدیل شد و به این ترتیب نیروی ماشین به جای نیروی انسان در صنعت به کار افتاد. همزمان با این پیشرفت‌ها، تدابیری برای جلوگیری از رشد صنایع در کشور‌های دیگر اتخاذ شد.»


منبع: علیرضا ثقفی خراسانی، سیر تحولات استعمار در ایران، مشهد، نشر نیکا، 1375، ص 42
https://www.cafetarikh.com/news/49255/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما