۱
plusresetminus
دگرگونی در ساخت اجتماعی با رشد سریع نهاد‌های جدید دولتی و تصویب قوانین جدید، با هدف از هم پاشیدن نهاد‌های سنتی به وسیله دولت همراه بود.
نتایج اصلاحات اقتصادی بر ساخت اجتماعی

برنامه اصلاحات شاه تحت عنوان انقلاب سفید، عمدتا بر پایه اصلاحاتی در زمینه اقتصادی بود. اما این لایحه شامل اصلاحات سیاسی و اجتماعی نیز بود. اصلاحات که اهداف خاصی را در نظر داشت منجربه تحولات جدیدی در عرصه اجتماعی شد:

«گام بعدی دگرگونی در نهاد‌های اجتماعی بود؛ با اجرای چنین لایحه‌‌ای در کنار ایجاد اصلاحات در ساخت اقتصادی، قدم‌های نخست دگرگونی در ساخت اجتماعی نیز برداشته شد. این دگرگونی با رشد سریع نهاد‌های جدید دولتی و تصویب قوانین جدید، با هدف از هم پاشیدن نهاد‌های سنتی به وسیله دولت همراه بود و در جهت زدودن مظاهر دینی از متن جامعه اسلامی صورت می‌گرفت از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شد، اعطای حق رأی به زنان بر اساس تصویب نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود. در همین زمان طبق تصویب نامه هیأت دولت حق نمایندگی نیز به زنان اعطا می‌شود و کلمه ذکور از مواد ۶ و ۹ قانون انتخابات حذف می‌گردد در همین راستا عده‌‌ای از زنان پایتخت در کاخ مرمر برای سپاس گزاری از تصمیم شاهنشاه در مورد اعطای حقوق اجتماعی بیشتر به زنان اجتماع کردند.»


منبع: علیرضا زهیری، عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، تهران، دفتر نشر و پخش معارف، 1379، صص 210- 211
https://www.cafetarikh.com/news/49351/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما