۱
plusresetminus
قاجاریه آخرین سلسله ای بودند که با اتکا به شمشیر مردان ایل به قدرت رسیدند، اما بر خلاف ایلات پیشین در مواجهه با مهمترین مسأله دوره حکومتشان یعنی ظهور مدعیان جدید قدرت، بدون جنگ و مقاومت تسلیم شدند. عجیب تر آنکه رجال و نخبگان قاجاری با همراه نشان دادن خود با سردار سپه، از انتقال قدرت و سلطنت به رقیب حمایت کردند.
عکس/ آذين بندی ساختمان وزارت جنگ به مناسبت تغیير سلطنت

یکی از مهمترین و حساس ترین مقاطع تاریخ معاصر؛دوره پس از جنگ جهانی اول بین قدرت های بزرگ وقت بود که خواه ناخواه بر وقایع داخلی و سرنوشت ایرانیان نیز تاثیرات عمیقی گذاشت. از مهمترین این وقایع؛ پایان حکومت ۲۰۰ ساله قاجارها و روی کار آمدن رضاشاه پهلوی بود که درباره علل ظهور و قدرت یابی روز افزون او روایت های مختلف و گاه متضادی ارایه شده است.
پس از کودتای تاریخی رضاخان در سال ۱۲۹۹ ش . به یکباره سیاستمداران و نقش آفرینان عرصه سیاسی کشور با عنصر ناشناخته و قدرتمندی روبرو شدند که ضمن تلاش برای اثبات و لیاقت خود؛ رقبای سیاسی و نظامی خود را یکایک و به سرعت از عرصه بیرون میکرد و خیز بزرگی برای کسب قدرت مطلقه بر می داشت.
و با حمایت های آشکار و پنهان انگلستان و اقتداری که رضاخان از خود نشان داده؛به بهانه ی از بین بردن ناایمنی های سراسری؛فرصت یافته بود تا تمامی مخالفان و منتقدان خود را سرکوب و مرعوب سازد؛زمینه برای تغییر سلطنت فراهم شد.در ۹آبان سال ۱۳۰۴ ش.مجلس دست نشانده ی او در حالی که در محاصره قزاقان بود رای به خلع احمدشاه از سلطنت و سپردن وظایف به او به رضاخان داد و مدتی بعد در ۲۱ آذرماه همان سال با تشکیل مجلس موسسان؛ احمدشاه قاجار به صورت رسمی عزل و سلطنت ایران به «رضاشاه» واگذار گردید.
آذين بندي و چراغاني سردر ساختمان وزارت جنگ بمناسبت جشن تغییر سلطنت از قاجاريه به پهلوی
https://www.cafetarikh.com/news/49376/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما