۰
plusresetminus
کمیته اولین نهاد رسمی پس از انقلاب اسلامی بود که وظیفه‌اش تأمین امنیت جان و مال مردم و اماکن عمومی رسیدگی و کنترل اوضاع بود.
کمیته‌های انقلاب اسلامی و اهداف آنها

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چندین نهاد مهم شکل گرفت تا به بررسی و اداره امور موقت کشور بپردازد. در میان نهادهایی که تشکیل شدند، کمیته‌های انقلاب اسلامی اهمیت بیشتری داشتند. رهبری این کمیته‌‌ها که فرماندهی آن بعدها به آیت‌الله مهدوی کنی داده شد، قرار بود در ابتدا به فرد دیگری داده شود:

«کمیته‌‌ها انقلاب اسلامی فردای پیروزی انقلاب اسلامی در روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی تشکیل شد. کمیته اولین نهاد رسمی پس از انقلاب اسلامی بود که وظیفه‌اش تأمین امنیت جان و مال مردم و اماکن عمومی رسیدگی و کنترل اوضاع بود. گستردگی وظایف از یک طرف و عدم ثبات در کشور و اوضاع بحرانی از طرف دیگر باعث شده بود که این نهاد که بیشتر جنبه مردمی و خودجوش داشت به یکی از مهمترین نهاد‌های انقلاب تبدیل شود. اولین سرپرست کمیته‌‌ها هم ‌آیت‌الله مهدوی کنی بود امام حکم فرماندهی اولین نهاد انقلابی را ابتدا به نام ‌آیت‌الله لاهوتی صادر کرده بودند و قصد امضاء آن را داشتند که استاد مطهری امام را بر حذر می‌دارد و از امکان نفوذ مجاهدین خلق در کمیته‌‌ها سخن می‌گوید و در پی ،آن حکم خطاب به ‌آیت‌الله مهدوی کنی صادر می‌شود.»



منبع: مهدی قیصری، یار امام، یاور امام، زندگی و مبارزات آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1395، ص 134
https://www.cafetarikh.com/news/49381/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما