۱
plusresetminus
امام وقتی که در ترکیه تبعید بودند، به دلیل ممنوع بودن پوشیدن لباس روحانیت ایشان هم این قانون را رعایت می‌کرد و با پالتو و شلوار بیرون می‌آمدند.
نگاهی به روحیات سیاسی امام

امام از نظر سیاسی روحیات خاصی داشت. او علاوه بر آنکه از قاطعیت بالایی در مواضع سیاسی خود برخوردار بود، به سیاست و قوانین کشورهای دیگر نیز احترام می‌گذاشت. همین ویژگی باعث شده بود که بسیاری از افراد و شخصیت‌های سیاسی را مجذوب ایشان کرده بود:

«امام وقتی که در ترکیه تبعید بودند، به دلیل ممنوع بودن پوشیدن لباس روحانیت ایشان هم این قانون را رعایت می‌کرد و با پالتو و شلوار بیرون می‌آمدند که عکس آن هم موجود است زمانی هم که به فرانسه رفتند با خیال راحت و در کمال آرامش فعالیت‌های خودشان را انجام می‌دادند و استراحتشان هم بسیار عادی بود. هیچ‌وقت احساس خستگی و درجا زدن نمی‌کرد. حضرت امام توانست همه سیاستمداران را مات و مبهوت کند. به قول آقای الانصاری سردبیر روزنامه السفير، امام خمینی سیاستمداری است که پنتاگون و سیاستمداران جهان را دور زده است. به نظر من حضرت امام با تشکیل دولت موقت همه را در موضع انفعال قرار داد، حتى آمریکایی‌ها هم با این کار اغفال شدند. وقتی انقلاب پیروز شد و دولت موقت تشکیل گردید آقای بازرگان از مقدم که رئیس ساواک بود درخواست کرد که بر سر کار برود و به کارش ادامه دهد. یعنی اگر به روش بازرگان کشور اداره می‌شد وضعیتی همانند زمان مصدق به وجود می‌آمد. اما با اعدام افرادی مثل مقدم و نصیری و .... فکر کودتا از سر کسانی که به خارج رفته و با انجام کودتا خیال بازگشت به قدرت را داشتند خارج شد. حتی بازرگان در دیدار با امام در پاریس گفته بود که شاه باشد و حکومت کند ولی در عمل کاره‌ای نباشد. اما حضرت امام این دیدگاه را قبول نداشت.»


منبع: محمدرضا احمدی، خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محمد افشاری، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1390، صص 137- 138
https://www.cafetarikh.com/news/49388/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما