۲
plusresetminus
در سال ۱۷۶۱ انگلستان ورود پارچه‌‌های ابریشمی را به این کشور ممنوع کرد. در عوض ابریشم خام به مقدار فراوان وارد می‌شد زیرا صنعت ابریشم‌بافی و ساخت پارچه‌‌های ابریشمی در این کشور معمول شده بود.
تحولات نساجی و کارخانجات صنعتی در عصر صنعتی شدن
صنعت نساجی یکی از صنایع مهمی بود که در دوره انقلاب صنعتی انگلستان با تحولات بزرگی مواجه شد. نساجی در واقع صنعت پیشرو نسبت به سایر صنایع بود. تا جایی که می‌توان گفت انقلاب صنعتی انگلستان با تغییر در این صنعت رخ داد:

«در سال ۱۷۶۱ انگلستان ورود پارچه‌‌های ابریشمی را به این کشور ممنوع کرد. در عوض ابریشم خام به مقدار فراوان وارد می‌شد زیرا صنعت ابریشم‌بافی و ساخت پارچه‌‌های ابریشمی در این کشور معمول شده بود. نیاز فراوان به تأمین مواد اولیه و عدم کفایت نیروی انسانی برای مزارع باعث به کارگیری ماشین در کشاورزی شد. گسترش روابط ‌‌سرمایه‌داری در سراسر قرن ۱۸ در اروپا جریان داشت. شهر‌ها و بنادر یکی پس از دیگری گسترش یافتند ماشین‌های بخار به تدریج جایگزین ماشین‌های دستی و قدیمی شد. کالا‌های مختلف به صورت انبوه تر تولید می‌‌شد. هر یک از کشور‌های اروپایی در این زمینه سعی در جلو افتادن از دیگری می‌کرد. نیروی کار رانده شده از زمین دیگر مورد آزار و شکنجه قرار نمی‌گرفت بلکه جذب صنایع در حال گسترش می‌شد. کشتی‌ها، توپ‌ها تفنگ‌های جدید ساخته می‌شد که به تدریج بزرگتر و محکم‌تر از ابزار قدیمی بودند. کارخانجات به سرعت یکی پس از دیگری به وجود آمد و رشته‌‌های مختلف صنایع در ارتباط با یکدیگر رشد کردند..»


منبع: علیرضا ثقفی خراسانی، سیر تحولات استعمار در ایران، مشهد، نشر نیکا، 1375، ص 43
https://www.cafetarikh.com/news/49392/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما