۱
plusresetminus
در سال 1342 و همزمان با انتخابات مجلسین در شهریور 1342، بسیاری از گروه‌های سیاسی همچون جبهه ملی نیز با مردم همگام شدند و انتخابات مجلسین را تحریم کردند.
جبهه ملی ایران انتخابات را تحریم‌ می‌کند

سال 1342 سال پرالتهابی برای حکومت پهلوی بود. در این دوره حکومت با انتخابات مجلسین مواجه بود و از طرفی کشور التهابات و اعتراضات گسترده‌ای چون قیام 15 خرداد و حادثه فیضیه را پشت سر گذاشته بود. در این شرایط، بسیاری از گروه‌های سیاسی همچون جبهه ملی نیز با مردم همگام شدند و انتخابات مجلسین را تحریم کردند. این گروه، دیدگاه خود را طی متنی اینگونه اعلام کرد:
«جبهه ملی ایران با توجه به اوضاع و احوالی که در حال حاضر در ایران حکمفرماست و با وجود حکومت استبدادی و سلب آزادی‌های فردی و اجتماعی مقرر در قانون اساسی و در کار بودن حکومت نظامی که طبعاً منافی مباین با آزادی انتخابات است و تشکیل و دخالت کنگره ساختگی به وسیله دولت برای تعیین کاندید‌‌ها و همچنین ممنوعیت مراجع تقلید از شرکت در امر انتخابات و نیز به ملاحظه اینکه اکثریت افراد شورای مرکزی و جمعی از اعضای جبهه ملی در طول مدتی که مقدمات انتخابات فراهم شد وکارت‌های الکترال توزیع‌‌ می‌گردید زندانی بود و هنوز هم چندین نفر زندانی هستند و باین جهت از دخالت در انتخابات و اظهار نظر در باب ایرادات قانونی که بنحوه عمل دولت در انتخابات دارند ممنوع بوده‌‌اند ناگزیر از شرکت در انتخابات خودداری کرده و آنر اتحریم‌‌ می‌کنند. جبهه ملی ایران بعداً به تفضیل علل امتناع و نیز ایراد‌های قانونی خود را بعرض ملت ایران خواهد رساند بدیهی است مجلسی که با مقدمات و شرایط حاضر تشکیل‌‌ می‌شود نماینده ملت ایران نبوده و مصوبات آن فاقد ارزش قانونی است و برای ملت ایران تعهد آور نخواهد بود. ملت ایران برای ابطال این انتخابات رسوا از کوشش و مبارزه بازنخواهد ایستاد ه شنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۳۴۲ - شورای مرکزی جبهه ملی ایران.»


منبع.علیرضا زهیری، عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، تهران، دفتر نشر و پخش معارف، 1379، ص 241
https://www.cafetarikh.com/news/49398/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما