۱
plusresetminus
دزموند هارنی: من تردید دارم، چون بیش از اندازه خطرناک است، هرچند بی تردید امکانات آزمودنش را دارند. تنها خواهند کوشید از ضعف غرب بهره بگیرند. اما اگر شاه عاقل نباشد، دچار کشتار خونینی خواهیم شد که کل خلیج فارس را در گرداب خود فرو خواهد برد
آیا شوروی به دنبال بی‌ثبات کردن ایران بود؟

همزمان با اوج گرفتن اعتراضات مردمی، برخی از افراد و تحلیلگران شایعه توطئه روسها را مطرح کردند و عنوان نمودند که شوروی به دنبال تغییر حکومت در ایران و یا بی‌ثبات کردن ایران است. دزموند هارنی از شاهدان عینی آن روزهای ایران، پاسخ این شایعه را در کتاب خود اینگونه مطرح کرده است:

«پس از آن، ممکن است آشوب بخوابد، چون من باور ندارم که روس‌ها بخواهند ایران را بی‌ثبات کنند – مخاطرات رویارویی جهانی بسیار وخیم است. البته مگر آن که آنها اکنون برای حمله بزرگ آماده باشند ؛ در پی کودتای افغانستان، اتیوپی و غیره؟ من تردید دارم، چون بیش از اندازه خطرناک است، هرچند بی تردید امکانات آزمودنش را دارند. تنها خواهند کوشید از ضعف غرب بهره بگیرند. اما اگر شاه عاقل نباشد، دچار کشتار خونینی خواهیم شد که کل خلیج فارس را در گرداب خود فرو خواهد برد. دعا کنیم و امیدوار باشیم حرف‌های تازه‌ای در شهر هست: مشاوران رضاشاه می‌ترسیدند به او دروغ بگویند، مشاوران شاه می‌ترسند به او راست بگویند.»


منبع: دزموند هارنی، روحانی و شاه، ترجمه کاوه باسمنجی و کاووس باسمنجی، تهران، انتشارات کتاب‌سرا، 1377، ص 41
https://www.cafetarikh.com/news/49409/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما