۰
plusresetminus
گری آشکارا از لشکرکشی قشون روسیه به ایران که به تحریک یکی از کارکنان سفارت خودش در تهران یعنی استوکس- وابسته نظامی- انجام شده بود نه تنها استقبال بلکه ابراز شادمانی هم کرد
موضع سر ادواری گری به حمله روسیه

بعد از حمله روسیه به ایران(در جریان مشروطیت)، نمایندگان و مسئولان بریتانیا دو موضع متفاوت نسبت به آن ابراز کردند. برخی از نمایندگان بریتانیا به مخالفت کامل پرداختند که البته مخالفت آنها برگرفته از منافع ملی بریتانیا بود. برخی نیز با ابراز خشنودی، از اقدام روسیه استقبال کردند. سرادوارد گری از جمله افرادی بود که از سیاست روسیه دفاع کرد.

«سر ادوارد گری در نامه‌ای خطاب به سر جورج بارکلی وزیرمختارش در تهران به صراحت عنوان کرد او از اقدامات دولت روسیه و قصد لشکرکشی آن کشور به ایران اطلاع دارد و کنت بنکندورف او را از حمله قریب‌الوقوع کشورش به ایران آگاه کرده است. گری به وزیرخارجه روسیه گفته بود: «اگر اوضاع این طور خطرناک باشد که اعزام قشون را لازم بدانند»، و با توجه به این که روس‌ها گفته‌اند از این امر ناگزیرند، وی هم از این لشکرکشی «خشنود» خواهد شد. گری فقط به روس‌ها اشکالات و زحماتی را که احیاناً از این لشکرکشی متحمل خواهند شد، گوشزد کرد: «بعلاوه گفتم روابط حسنه که بین ما و دولت روسیه موجود است، در این اقدام لشکرکشی به هیچ وجه لطمه‌بردار نخواهد شد و هر اتفاقی که رخ دهد، آرزوی صمیمانه من این است که روابط دوستانه خود را با مسیو ایزولسکی حفظ نموده باشم.» پس برای طرف انگلیسی حفظ مناسبات دوستی با روسیه بر حمایت از مشروطه ایران ارجحیت داشت. گری آشکارا از لشکرکشی قشون روسیه به ایران که به تحریک یکی از کارکنان سفارت خودش در تهران یعنی استوکس- وابسته نظامی- انجام شده بود نه تنها استقبال بلکه ابراز شادمانی هم کرد.»


منبع: حسین آبادیان، بحران مشروطیت در ایران، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1383، صص 396- 397
https://www.cafetarikh.com/news/49430/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما