۱
plusresetminus
مطالب مهم این بود که مولوتف گفت: ما منافع مشترك اقتصادی با ایران داریم که باید آن را حفظ کنیم که به نظر من مقصودش این است که نفت شمال ایران را‌ می‌‌خواهند.
مفاد مذاکرات قوام و مولوتف از زبان تفضلی

در جریان اشغال ایران توسط نیروهای شوروی در زمان جنگ جهانی دوم، ‌‌‌قوام‌السلطنه جهت حل این موضوع به شوروی سفر کرد. این قضیه با اتفاقات پیشه‌وری و خطر جدا شدن آذربایجان از ایران همراه بود. قوام در این سفر با بسیاری از سیاستمداران شوروی از جمله مولوتف به مذاکره پرداخت. مولوتف دیدگاه‌های خاصی در رابطه با این وضعیت داشت:

«پس از پایان این مهمانی و هنگامی که به هتل رسیدیم نیکپور به من گفت بیا یک قهوه در سالن هتل بخوریم و من‌‌‌ می‌‌خواهم نظر تو را درباره مذاکرات امشب قوام و مولوتف بدانم. سخنان من خلاصه اثر این بود که من تعجب کردم که قوام‌السلطنه از مذاکرات مولوتف اظهار خوشوقتی کرد. مطالب مهم این بود که مولوتف گفت: ما منافع مشترك اقتصادی با ایران داریم که باید آن را حفظ کنیم که به نظر من مقصودش این است که نفت شمال ایران را‌‌‌ می‌‌خواهند. مطلب دیگر این بود که گفت: متها را دیگر پس از این جنگ نمی‌توان مثل گذشته نگاه داشت که به نظر من مقصودش آذربایجان بود که کار عصیان پیشه‌وری ادامه یابد. مطلب مهم دیگر این بود که ما باید دولت شما را تقویت کنیم زیرا مخالفين شما مثل سيد ضياء الدين خیلی قوی هستند و در همه جا حتی در ارتش نفوذ دارند و از این سخن بنظر من مقصودش این است که نیروی نظامی شوروی در ایران باقی بماند..»



منبع: یعقوب توکلی، خاطرات جهانگیر تفضلی، تهران، شرکت انتشارات سوره مهر، 1376، ص 9
https://www.cafetarikh.com/news/49520/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما