۲
plusresetminus
شاپور جی، روزی کتاب محرمانه‌ای را به من نشان داد که در يك بند آن نوشته شده بود که نایب‌السلطنه هندوستان می‌خواست فرد مناسبی را برای اداره ایران پیدا کند و به دستور او پدر شاپور جی این فرد را، که رضا بود، پیدا کرد....
آیا می توان نقش انگلیس را در کودتای 1299 انکار کرد؟

یکی از عوامل مهم و مؤثر در کودتای 1299 و به قدرت رساندن رضاشاه، انگلیس بود. برخلاف بسیاری که معتقدند رضاخان با درایت نظامی خود به قدرت رسید، واقعیت آن است که کودتای وی توسط انگلیس طراحی و برنامه‌ریزی شده بود:

«رضاخان يك عامل انگلیس بود و در این تردیدی نیست. کودتای ۱۲۹۹، طبق اسنادی که دیده‌ام و با شنیده‌ام، در ملاقات ژنرال آیرون ساید انگلیسی با رضا، با حضور سید ضیاء الدین طباطبائی، برنامه ریزی شد و پس از کودتا هم قریب به پنج سال طول کشید تا رضاخان به سلطنت رسید. در این مدت رضاخان، سردارسپه و وزیر جنگ و نخست وزیر شد. شاپور جی، روزی کتاب محرمانه‌ای را به من نشان داد که در يك بند آن نوشته شده بود که نایب‌السلطنه هندوستان می‌خواست فرد مناسبی را برای اداره ایران پیدا کند و به دستور او پدر شاپور جی این فرد را، که رضا بود، پیدا کرد و به نایب السلطنه معرفی نمود. شاپور جی منظورش این بود که سلطنت پهلوی به دست پدر او تأسیس شده است.»


منبع: حسین فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج اول، تهران، انتشارات اطلاعات، 1382، ص 82
https://www.cafetarikh.com/news/49530/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما