۱
plusresetminus
ایران قرارداد خرید ١٦٠ فروند هواپیمای اف -١٦ را لغو می‌کند و بابت این اقدام مجبور می‌شود مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار خسارت پرداخت کند.
خسارت‌های غیرمستقیم خریدهای نظامی
شاه در دوره حکومت خود لیست بلندپایه‌ای از خریدهای نظامی را داشت. بسیاری از خریدهای این کشور از آمریکا صورت می‌گرفت و شامل سلاح‌های مدرن بودند؛ اما در برخی از موارد سلاح‌های خریداری شده تحویل داده نمی‌شدند و یا شاه مجبور به لغو آن‌ها می‌شد. بنابراین  از این جهت ضرر هنگفتی را به کشور وارد می‌کردند:

«در ماه فوریه .۱۹۷۹م تعدادی از اعضای کمیسیون نیروهای مسلح ایالات متحده نسبت به امنیت سلاح‌های فوق پیشرفته‌‌‌ ارتش ایران ابراز نگرانی می‌کنند. «پاتریک شرودر» سناتور دموکرات ایالت کلورادو می‌گوید امنیت موشک‌های فونیکس ایران با خطر روبه روست ایران ۲۷۰ فروند از این موشک که پیشرفته‌ترین نوع خود در جهان بوده و نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر برد دارد را در اختیار دارد. مقامات پنتاگون ابراز اطمینان می‌کنند که ارتش ایران همچنان این موشک‌ها و هواپیماهای اف ١٤- را در کنترل خود دارد چند روز بعد خبرگزاری‌های داخلی و خارجی این گزارش را مخابره می‌نمایند. ایران قرارداد خرید ١٦٠ فروند هواپیمای اف -١٦ را لغو می‌کند. به موجب این قرارداد تاریخ تحویل این هواپیما‌ها ۱۹۸۰ شروع و تا سال ۱۹۸۳ آخرین اف ١٦- تحویل می‌شد ایران ٦٦٠ میلیون دلار برای خرید نزد پنتاگون پول دارد که از این مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار بابت لغو قرارداد‌ها باید خسارت پرداخت کند.»



منبع: شاداب عسگری، بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1396، ص 316
 
https://www.cafetarikh.com/news/49558/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما