۲
plusresetminus
بین مهتابی‌‌‌هائی که دور تا دور این عشر تکده تعبیه شده است دو تای آن‌ها از همه وسیع تر و بزرگتر است یکی از این دو مهتابی روی در ورودی خانه و مشرف بر جاده است بطوری که از روی آن می‌توان دروازه ورودی شهر را که ما نیز از آن وارد شده بودیم مشاهده کرد.
روشنایی شهرها در دوران صفویه

روشنایی شهرها و خانه‌ها در دوره صفویان از طریق وسایل روشنی سنتی مانند شمع یا چراغ تامین می‌شد. گرچه روشنایی شمع‌ها و چراغ‌ها بسیار کم و محدود بود؛ اما به توصیف برخی از جهانگردان، روشنایی بعضی از شهرها  بسیار زیاد و بی‌نظیر بود:

«بین مهتابی‌‌‌هائی که دور تا دور این عشر تکده تعبیه شده است دو تای آن‌ها از همه وسیع تر و بزرگتر است یکی از این دو مهتابی روی در ورودی خانه و مشرف بر جاده است بطوری که از روی آن می‌توان دروازه ورودی شهر را که ما نیز از آن وارد شده بودیم مشاهده کرد. این مهتابی چون رو به جنوب و جنوب شرقی است بیشتر ساعات روز آفتابی است و بهترین جای عمارت برای مصون بودن از باد است. در زمستان نیز برای اطاق‌ها بمنزلة بخاری است زیرا دیواری که نمای جلو عمارت را تشکیل می‌دهد هلالی شکل است و چون در دو طرف مهتابی نیز دو راهرو بسيار كوچك هست اشعه آفتاب که این راهرو‌ها را روشن می‌کند با شدت به نقطه مرکزی دایره درون دیوار می‌تابد و در نتیجه راهرو‌ها را هر چه بیشتر گرم می‌کند. مهتابی دیگر در نقطه مقابل مهتابی نخستین روی دری قرار گرفته است که به باغ باز می‌شود و بهمان ترتیب بر باغ مشرف است. این مهتابی نیز هنگام تابستان هوای خنکی را که در اثر بادی که از شمال و شمال شرقی بسوی غرب و شمال غربی می‌وزد در این سوی عمارت پدید می‌آید به همان ترتیب که گفته ایم در داخل دو راهرو كوچك متمركز می‌کند این مهتابی و راهرو‌های كوچك اطرافش روبروی خیابان زیبایی قرار گرفته‌‌اند‌‌ که در دو طرف آن درخت‌های بزرگ سرو و چنار سر به فلک کشیده‌‌اند‌‌ و چنان دلر با و تحسین برانگیزند که توصیف آن‌ها غیر ممکن است.»


منبع: دن گارسیا د سیلوا فیگوئرا، سفرنامه دن گارسیا د سیلوا فیگوئرا، سفیر اسپانیا در دربار شاه عباس اول، ترجمه غلامرضا سمیعی، تهران، نشر نو، 1363، ص 135
https://www.cafetarikh.com/news/49595/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما