۲
plusresetminus
پس از مهاجرت امام خمینی به فرانسه و اقامت در محله نوفل لوشاتو به دستور حضرت امام جهت پیشبرد اهداف انقلاب و تأسیس حکومت جدید، در سال ۱۳۵۷ در داخل کشور شورای انقلاب به ریاست شهید مطهری ایجاد شد.
چرایی تشکیل شورای انقلاب

در سال 1357 و به فاصله اندکی قبل از پیروزی انقلاب چندین نهاد سیاسی به دستور مستقیم امام شکل گرفت تا هدایت جریان انقلاب را به دست بگیرد. یکی از این نهادهای مهم شورای انقلاب است که با عضویت روحانیون سرشناس تشکبیل شد و اهداف مهمی را تدوین کرد:

«پس از مهاجرت امام خمینی به فرانسه و اقامت در محله نوفل لوشاتو به دستور حضرت امام جهت پیشبرد اهداف انقلاب و تأسیس حکومت جدید، در سال ۱۳۵۷ در داخل کشور شورای انقلاب به ریاست شهید مطهری ایجاد شد. شکل گیری شورای انقلاب در ابتدا کاملاً محرمانه بود و موجودیت آن در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ توسط حضرت امام اعلام شد. اعضای اولیه شورای انقلاب عبارت بودند از آیت‌الله مطهری، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله محمدجواد باهنر که بعداً به این افراد کسان دیگری نیز اضافه شدند. شورای انقلاب توانست در غیاب نهادهای قانونی همچون مجلس و دولت وظایف سنگینی را بر عهده بگیرد و مسئولیت داشت تا زمینه انتقال قدرت از پهلوی به جمهوری اسلامی را فراهم آورد و نهادهای جدیدی را پایه‌ریزی نماید و ضمن به ثمر رساندن انقلاب مردم ایران به ساماندهی اوضاع و کنترل بحران نیز بپردازد؛ لذا این مرحله از زندگی آیت‌الله مهدوی در کنار سایر بزرگان نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی سپری شد.»


منبع: مهدی قیصری، یار امام، یاور امام، زندگی و مبارزات آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1395، صص 122- 123
https://www.cafetarikh.com/news/49596/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما