نماز خواندن در دین مبین الام با آداب و مقدمات خاصی همراه است. در رابطه با .ورود به مساجد نیز آداب خاصی تعیین شدذه است. جالب است که این آداب قرنهاست که در ایران به شکلی کاملا یکسان رعایت میشود. دریابل در سفرنامه خود در رابطه با آداب نماز خواندن مردم عصر صفویه آورده است
معمولا وقتی از پادشاهان و یا ولیعهدان قاجاری نام برده میشود بسیاری از ما تصور میکنیم همه آنها افرادی نالایق بودهاند که دو دستی بخشهایی از خاک شور را به بیگانگان تقدیم کردهاند. اما واقعیت برخلاف تصور ما است. از یک سو حوادث تاریخی را باید در بستر شرایط و زمان آن تحلیل کرد.
بوروکراسی در ایران تاریخ چندان بلندی ندارد. با این حال منشا شکلگیری بوروکراسی به عوامل مختلفی ربط داده شده است. با این حال بسیاری متفقاقول معتقدند که بوروکراسی برای اولین بار توسط مسیو نوز بلژیکی در ایران شکل گرفت. هر چند شکلگیری آن با تحولات مثبتی همراه نبود
مقارن با آغاز جنگ جهانی اول، ایران از نظر اقتصادی به مرز ورشکستگی کامل رسید. ورشکستگی اقتصادی، زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داد و حتی بر امور روزانه آنها و تامین نیازهای ضروری آنها نیز تاثیر گذاشت.
بهائیان همواره مدعی هستند که به کشور ایران متعهد هستند؛ اما بسیاری از مستندات خلاف این موضوع را ثابت کرده است. بهائیان به دلیل مزایای اختصاصی که شاه به آنها واگذار بود به حکومت او متعهد بودند؛ در حالی که در دوره دفاع مقدس عملا در برابر کشور و مردم ایستادند
آنچه که در فضای انتخابات قابل تأمل گردید، آهنگ تبلیغاتی کاندیداها بود، بهطوری که بین حزب جمهوری اسلامی و بنیصدر طرفداران آنها درگیری لفظی که عمدتا به مطبوعات کشیده میشد، بروز کرد و به شدت فضای جامعه را تحت تأثیر قرار میداد که در این عرصه گروههای سیاسی کم اهمیتتر دیگر نیز با حمایت و مخالفت از یکی از طرفین فضا را به جهت تأمین اهداف خود متشنجتر ...
میرزاده عشقی اخلاقاً آدم خوشمشرب، نیکو خصال و به مادیات بیاعتنا بود و زن و فرزندی نداشت. با کمکهای پدر، خانواده، یـاران و آزادیـخواهان و بـالاخره از درآمدهای نمایشهای خود گذران می کرد. در زمـان پیـرنیا، ریـاست شـهرداری اصـفهان به وی پیشنهاد شد که آن را نپذیرفت.
عبدالحسین امینی معروف به علامه امینی (۱۳۲۰-۱۳۹۰ق)، نویسنده کتاب الغدیر، مجتهد و نسخهشناس شیعه است. او دانشآموخته حوزه نجف بود و از سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا محمدحسین نایینی، محمدحسین غروی اصفهانی و عبدالکریم حائری یزدی، اجازه اجتهاد دریافت كرد.
در میان تحلیل عوامل نارضایتی مردم از حکومت پهلوی عوامل متعددی وجود دارد. با این حال بسیاری از مردم نقش تحولات سیاسی در دهه 1330 و تغییرات صورت گرفته بعد از آن را نیز بسیار مهم دانسته و معتقدند یکی از نقاط عطف نارضایتیها که عمدتاً هم سیاسی بود، از آن سالها شکل گرفت.
بسیاری دهههای 1970- 1990 را سالهای پایانی استعمار کهن میدانند. به عبارتی گرچه به زعم بسیاری، بعد از رهایی مستعمرات از یوغ استعمارگران، استعمار نو یا فرانو حاکم شد؛ اما طی همین سالها، بسیاری از کشورهای مستعمره از سیطره مستقیم کشورهای استعمارگر رهایی یافتند و تحت عنوان کشور مستقل موجودیت یافتند.
بسیاری معتقدند که سرآغار فعالیتهای استعماری در ایران به دوره قاجار بازمیگردد. گرچه در این دوره کشورهای استعماری انگلیس و روسیه فعالیت آشکار و پررنگی داشتند؛ اما واقعیت آن است که پیش از آن نیز کمپانیهای زیادی در ایران فعال بودند
جشن هنر شیراز یکی از عرصههای تجلی غربگرایی و ابتذال، حرکت فرح پهلوی در ایران بود. در این جشن که بیش از یک دهه در شیراز با تبلیغات و ریخت و پاش فراوان برگزار شد و بسیاری از مظاهر فرهنگ غربی در ایران رواج پیدا کرد و به موازات آن فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی به حاشیه رانده شد.
بختیار یکی از گزینههای چالشبرانگیز حکومت در حل بحران سیاسی پیش آمده بود. با این حال امیدها نبست به او چندان پایدار نبود و بسیاری به او به دیده تردید مینگریستند. به خصوص آنکه برخی معتقد بودند او نیز یکی از حامیان اصلی شاه است.
منبع درآمد قاجاریان از منابع متعددی تأمین میشد، با این حال بخش اصلی درآمدهای حکومتی را مالیات شکل میداد که از راههای مختلف و گروههای متعدد دریافت میشد. در مقابل مالیات جمعآوری شده خود در راههای مختلف هزینه میشد که بخش مهمی از آن به صورت انعام به گروههای مهم تخصیص مییافت
دوران استعمارگری مدرن، رسماً از دهه پانزده میلادی آغاز شد و 5 قرن ادامه یافت. پیشتاز حرکتهای استعماری برخی از کشورهای اروپایی بودند که با اهداف استعماری مشترکی تحرکات استعماری خود را آغاز نمودند.
شکست ایران در پی جنگهای طولانی با روسیه، عباس میرزا را نسبت به ضعف سیاسی و نظامی کشور آگاه کرد. از این رو، وی از اولین کسانی بود که اندیشه ایجاد ارتشی مدرن و قوی را مطرح نمود. البته مشاوره قائم مقام نیز در این اندیشه بیتاثیر نبود
از حضرت رضا(ع) روایت شده است: هنگامی که قیامت فرا میرسد، چهار روز با فخر و مباهات بر خداوند وارد میشوند، همانند ورود عروس در شب زفاف بر شوهر. از ایشان سوال شد: آن چهار روز کدامند؟ حضرت فرمود: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر.
ایرانیان به اطفال خود از سن 5تا20 سالگی سه چیز میآموختند. سوارکاری،تیراندازی و راستگویی. دروغگویی را بدینترتیب عیب میدانستند. دروغگو به دوزخ میرود.
شاه طهماسب صفوی یازده پسر داشت. یکی از آنان سلطان مـحمد خـدابنده (پدر شاه عباس اول) بود که مشکل بینایی داشت. فرزند دومش اسماعیل میرزا بود کـه بـسیار شـجاع و جسور بود. شاه طهماسب آشکارا از اسماعیل بیم داشت و در بیست سال آخر دوران زمامداری خـود او را بـهزندان افکنده بود و به قولی اسماعیل جنگویی سرکش که در قلعه قهقهه مـیان تـبریز و قـزوین زندانی ...