۰
plusresetminus
مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه به آش ماست علاقه فراوانی داشت. مخصوصاً از خوردن آش ماستی که در آن سبزی «تره آغجه» می ریختند خوشش می آمد. امیراصلان خان برادر مهدعلیا در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه حاکم شهر خمسه بود. او برای خدمت به خواهرش هر ساله شخصی را به روستای «پاپایی» که در دو فرسنگی شهر بود می فرستاد تا بسته ای بزرگ تره آغجه از روستاییان بگیرد.
وقتی امیرکبیر جلوی باج گیریهای برادر مهدعلیا را می گیرد
جوان و تاریخ- کشکول

وقتی امیرکبیر جلوی باج گیریهای برادر مهدعلیا را می گیرد

مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه به آش ماست علاقه فراوانی داشت. مخصوصاً از  خوردن آش ماستی که در آن سبزی «تره آغجه» می ریختند خوشش می آمد. امیراصلان خان برادر مهدعلیا در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه حاکم شهر خمسه بود. او برای خدمت به خواهرش هر ساله شخصی را به روستای «پاپایی» که در دو فرسنگی شهر بود می فرستاد تا بسته ای بزرگ تره آغجه از روستاییان بگیرد.

یکبار که مشهدی آقای فراش از جانب امیراصلان خان جهت آوردن سبزی به روستا رفته بو، گرفتن سبزی از کدخدا به حوادثی منجر شد که فرستادی امیراصلان بنا را بر باجگیری از کدخدای آن روستا گذارد.

یک هفته بعد زمانیکه امیراصلان خان در باغ بزرگ خود در خمسه قدم می زد، یکی از مستخدمها به او نزدیک شد و پس از تعظیم غرایی گفت: قربان نامه ای از امیرنظام برای شما رسیده است.

امیراصلان که با شنیدن نام امیرکبیر وحشت زده شده بود گفت: بدی ببینم. امیرکبیر پس از ع7نوان و سلام خطاب به برادر مهدعلیا آورده بود:

«وقایع نگار من نوشته است که مشهدی آقای فراشی باشی در قریه پاپایی هشت تومان از کدخدا تعارف و جریمه گرفته است؛ پنج تومان آن را به فراش باشی شما داده است. وجوه مزبور را از هر دو گرفته به کدخدا مسترد دارید و به او محبت هم بکنید و مغرور نشوید که برادر مهدعلیا هستید و به این ملاحظه نکنید، که در این صورت کاری می کنم که از ده خانه یک لقمه نان نتوانی به دست بیاری . . . »

https://www.cafetarikh.com/news/19896/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما