۰
plusresetminus
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مشروطیت یک تجربه دریافت شده برای انقلاب است و فاصله ایدئولوژیک بین مبانی فکری، اجتماعی و سیاسی آن با انقلاب اسلامی زیاد است.
فاصله ایدئولوژیک مبانی مشروطه با انقلاب اسلامی زیاد است
عبدالحسین پورفرد عضو گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت چهاردهم مرداد ماه (سالروز صدور فرمان مشروطیت) عنوان کرد: تجربه مشروطیت برای انقلاب اسلامی ایران مشخص است علی رغم تأکیدات شیخ فضل الله نوری به بحث تشکیل شورای فقها، یک جزء خیلی کوچک از بحث‌های قانونی انقلاب در این دوره اتفاق افتاد و در قانون اساسی ما مدون شد.

وی در ادامه افزود:‌ بنابراین تحولی که امام خمینی(ره) براساس مبانی انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرد، نگاه علمی می‌طلبد و بدون غلو نظر کارشناسان داخلی و خارجی درباره انقلاب امر متفاوتی از مشروطه است، بنابراین مشروطیت یک تجربه دریافت شده برای انقلاب است و فاصله ایدئولوژیک بین مبانی فکری، اجتماعی و سیاسی آن با انقلاب اسلامی زیاد است.

پورفرد با اشاره به اینکه مشروطیت اعتقاد به سلطنت داشت، افزود: درحالیکه انقلاب اسلامی تفکری بود که گزینه مشروطه را قبول نداشت و سلطنت را یک نوع استبداد می‌دانست و زمین تا آسمان با این تفکر بیگانه بود، با این حال تجربه مشروطیت به این دلیل که فهمید نخبگان به علاوه توده‌ها با هم موفق می‌شوند، برای ما مناسب بود.

وی همچنین گفت: همچنین بحث تفکیک قوا و محدود کردن قدرت سلطنتی از دوران مشروطه ایجاد شد اینها همه نکات مثبت مشروطیت است با این حال اگر مشروطه نبود باز هم پایه‌های انقلاب اسلامی ایران بنیان نهاده می‌شد، درست است که در مشروطه و هجرت صغری و کبری علما خواستار عدالت خواهی شدند اما تبارشناسی تفکر شیعه نشان می‌دهد که ما همیشه دنبال عدالت خواهی بودیم.

پورفرد در پایان یادآور شد: عدالت خواهی مسلمانان از صدر اسلام و قیام امام حسین (ع) همینطور بوده تا به دوره عباسیان و دوره صفویه و قاجار رسیده و نقش این عدالت خواهی تشیع در انقلاب اسلامی ایران مشهود است.

https://www.cafetarikh.com/news/22795/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما