۰
plusresetminus
«در اعلامیه ای که از طرف آمریکا درباره این موضوع انتشار یافته خاطر نشان گردیده که هر چند دولت ایالات متحده از ماهیت پیشنهاد زننده کوبا درباره مبادله اسیر با تراکتور آگاه است اما صرفا از نقطه نظر انسانی حاضر است این موضوع را مورد مطالعه قرار دهد....»
تراکتور به جای اسیر
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

تراکتور به جای اسیر

 

روابط ایالات متحده آمریکا و کوبا، اگرچه امروز تا حد زیادی بهبود یافته و یا حداقل از حالت تخاصم خارج گشته است، اما زمانی نه چندان دور تنش آفرین  بود. آمریکایی ها از آن جهت نمی توانستند با کوبا روابط مناسبی داشته باشند، که حاضر نبودند بپذیرند در نزدیکی مرزهای آنان و در قاره آمریکا، یعنی جایی که زمانی بر اساس دکترین مونروئه، حیاط خلوت آنان بود، یک حکومت سوسیالیستی، یعنی دولتی از قطب رقیب آنان- شکل گرفته است. همچنان که کوبا نیز همیشه از حضور ابرقدرتی چون آمریکا در نزدیکی مرزهای خود بیم داشت.

 

از آنجایی که ایالات متحده هرگز حاضر نیست حیات مخالفین خود را در عرصه سیاسی بربتابد و همچنان که برای فروپاشی نظام های سیاسی مخالف از هر شیوه ای بهره می برد؛ در مورد کوبا نیز بهره می برد. اما در  میانه این جنگ و تنش ناگهان کاسترو بر آن شد تا اسرای جنگی که حکومت سوسیالیستی از مخالفان خود در دست داشت را با تراکتور معاوضه کند!

 

«در اعلامیه ای که از طرف آمریکا درباره این موضوع انتشار یافته خاطر نشان گردیده که هر چند دولت ایالات متحده از ماهیت پیشنهاد زننده کوبا درباره مبادله اسیر با تراکتور آگاه است اما صرفا از نقطه نظر انسانی حاضر است این موضوع را مورد مطالعه قرار دهد. در اعلامیه شورای انقلاب کوبا] در واقع ضد انقلاب کوبا[ به رهبری دکتر خوزه میروکار دونا نیز گفته شده که پیشنهاد فیدل کاسترو حقوق انسانی را نقض می کند ولی از نظر جنبه بشری قضیه، شورا با آن موافقت می نماید. اعلامیه وزارت خارجه آمریکا به دولت ایالاتی فلوریدا توصیه کرده است نهایت تسهیلات را برای تهیه و صدور تراکتور های مورد نظر به عمل آورد.»

 

« به دنبال قطعی شدن پیشنهاد فیدل کاسترو یک کمیته سه نفری مامور تهیه تراکتورهای مورد نظر وی گردیده اند. اعضای این کمیته عبارتند از روزولت بیوه رئیس جمهوری فقید آمریکا، دکتر آیزنهاور برادر آیزنهاور رئیس جمهوری پیشین، و ویلیام رویتر رهبر اتحادیه های کارگران اتومبیل سازی. این کمیته پس از تشکیل بلافاصله اعلامیه ای صادر کرده و از تمام اهالی آمریکا خواسته برای تهیه 500 تراکتور کمک لازم را به عمل آورند. امروز شورای انقلابی کوبا طی اعلامیه ای از تمام کشورهای آزاد جهان خواست به فیدل کاسترو فشار بیاورند تا معامله خود را درباره معاوضه اسیر با تراکتور نسبت به کلیه زندانیان سیاسی کوبا نیز تعمیم دهند!»1

 

پی نوشت ها:

 

1-روزنامه اطلاعات، سی و یکم اردیبهشت ماه 1340، ص 4

 

 




https://www.cafetarikh.com/news/32923/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما