۰
plusresetminus
اغلب اوقات قتل منجر به یک زنجیره کامل قتل و خصومت دائم میان خانواده ها و کل طوایف می شود، تا وقتی که در نتیجه وساطت ایلخانی و یا دیگر اشخاص ذی نفوذ به آن پایان داده شود.
جامعه سنتی چگونه با فرد قاتل برخورد می کرد؟
راه حل هایی که در جامعه سنتی برای برقراری نظم وجود دارد بسیار متفاوت از راهکارهایی است که در جامعه امروزی برای حل مسائل به کار برده می شود. به عنوان مثال در جامعه سنتی در صورت انجام بزه مهمی همچون قتل راهکارهای متعدد و متفاوتی برای مقابله با فرد و یا گروه متخلف وجود داشت. عبارات زیر به خوبی این راه حل های متعدد و متفاوت را به ما نشان می دهد:

«اغلب اوقات قتل منجر به یک زنجیره کامل قتل و خصومت دائم میان خانواده ها و کل طوایف می شود، تا وقتی که در نتیجه وساطت ایلخانی و یا دیگر اشخاص ذی نفوذ به آن پایان داده شود. شکل های مختلف توقف عملیات خونخواهی وجود دارد. پرداخت "خون بها" نیز متداول است. اغلب این در موردی اعمال می شود که قتل به طبقات بالا تعلق داشته و مقتول به طبقات مختلف، رفع خونخواهی از طریق ازدواج میان نمایندگان دو قشر غیر ممکن است. به همین خاطر خانواده های کم بضاعت و خویشان نزدیک مقتول اغلب به پرداخت"خون بها" رضایت می دهند. پس از پرداخت "خون بها" که میزان آن توسط خیراندیشان و مردان مصلح تعیین می شود، مصلحان قاتل را با شمشیر و قرآن به محل مقتول می آورند. وجود شمشیر نزد وارد شوندگان به این معناست که وارث مقتول به ظاهر حق دارد با این شمشیر قصاص بگیرد. اما در واقع خانواده مقتول به احترام قرآنی که روی دست آورده شده از خون مقتول در می گذرند. در مواردی که قاتل و مقتول هر دو از طبقه واحدی باشند و یا اختلاف طبقاتی شان نا چیز باشد، به عنوان رفع خونخواهی عقد دختری از خانواده قاتل با برادر مقتول، پسر یا قوم و خویش نزدیک دیگر به شدت رواج دارد.»

1-میخائیل سرگی یویچ ایوانف، عشایر جنوب، ترجمه: کیوان پهلوان و معصومه داد، تهران، آرون، 1385،ص 226 – 227

https://www.cafetarikh.com/news/35667/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما