۰
plusresetminus
امام خمینی رهبری فرهمند بود. او همه ویژگی هایی که یک رهبر بزرگ می بایست داشته باشد را دارا بود؛ نظریه پردازی قدرتمند بود و در مقام اجرا نیز به خوبی نیروها را بسیج می کرد. آمریکایی ها به خوبی نسبت به این آگاه بودند، حمایت از طرح دستگیری امام را نیز باید بر همین اساس تحلیل کرد . . .
حمایت آمریکا از طرح دستگیری امام خمینی
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

امام خمینی رهبری فرهمند بود. او همه ویژگی هایی که یک رهبر بزرگ می بایست داشته باشد را دارا بود؛ نظریه پردازی قدرتمند بود و در مقام اجرا نیز به خوبی نیروها را بسیج می کرد. آمریکایی ها به خوبی نسبت به این آگاه بودند، حمایت از طرح دستگیری امام را نیز باید بر همین اساس تحلیل کرد:

«در 23 و 24 ژانویه بر سر موضوع چندین جلسه میان خودمان و نیز با رئیس جمهور داشتیم . عکس العمل ابتدائی رئیس جمهور فوق العاده مثبت بود. وقتی من طرح بختیار را برای او تشریح کردم با صدای بلند گفت: "عالیست" اما سایروس ونس به شدت اظهار می کرد که نتیجه این عمل ایجاد بی نظمی های شدید خواهد بود و ممکن است حتی آیت الله خمینی در این جریان کشته شود و رویهم رفته نتایج پیش بینی نشده ای ببارآورد. ما به جلسه های خودمان در سراسر روز 24 ژانویه (4 بهمن 57 ) ادامه دادیم من و هارولدبراون معتقد بودیم که اگر بختیار مایل به دستگیری خمینی است باید او را به این کار تشویق کرد و اگر به او علامت برعکس بدهیم، از سوی ما اشتباهی بزرگ سر زده است. بخاطر اختلافاتمان، نتوانستیم یک دستور پیشنهادی تهیه کنیم.»

 

منبع: برژینسکی، اسرار سقوط شاه، ترجمه: حمید احمدی، تهران، انتشارات جامی، 1362، ص 102 – 103

 

https://www.cafetarikh.com/news/36152/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما