۰
plusresetminus
برخلاف آنچه به ظاهر به نظر می رسد، روابط انگلستان و ایالات متحده همیشه نیز خوب نبوده است. از جمله اختلافاتی که آنان در زمان جنگ جهانی دوم در ایران داشتند. اگرچه این اختلافات کوچک بود، اما ایرانیان از انگلستان منزجر را به ایالات متحده امیدوار می کرد؛ امیدی که در کودتای 28 مرداد 1332 به یاس تبدیل شد. یکی از اختلافهای انگلیس و آمریکا در ایران مربوط به تامین مواد غذایی بود . . .
انتقادات آمریکا به انگلیس درباره غله ایران
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

برخلاف آنچه به ظاهر به نظر می رسد، روابط انگلستان و ایالات متحده همیشه نیز خوب نبوده است. از جمله اختلافاتی که آن در زمان جنگ جهانی دوم در ایران داشتند. اگرچه این اختلافات کوچک بود، اما ایرانیان از انگلستان منزجر را به ایالات متحده امیدوار می کرد؛ امیدی که در کودتای 28 مرداد 1332 به یاس تبدیل شد. یکی از اختلاف انگلیس و آمریکا در ایران مربوط به تامین مواد غذایی بود:

«مسئله تدارکات بویژه تامین حوایج غذایی مردم از جمله مسائلی بود که بر دشواریهای روابط بریتانیا و ایالات متحده افزود. ایران معمولا از لحاظ غله خودکفا بود ولی با توجه به تقاضای سنگین نیروهای متفق احتمال بروز کمبودهای جدی بسیار بود. در مورد ترتیب حمل و نقل میان مقامات آمریکایی و انگلیسی اختلاف نظرهایی وجود داشت. در مورد تعیین حوایج محلی نیز مقامات ایرانی و انگلیس اتفاق نظر نداشتند. از نظر سفارت آمریکا در تهران کمبود غله حاصل "سر سختی" انگلیسیها بود و هر دو قدرت متفق دیگری را متهم می کرد.»

 

منبع: لوئیس فاوست، ایران و جنگ سرد، ترجمه: کاوه بیات، تهران، موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، 1374،  ص 202

 

https://www.cafetarikh.com/news/36414/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما