۱
plusresetminus
در ماجرای جمهوری خواهی و بعدا تغییر سلطنت، تیمورتاش به اتفاق علی اکبرخان داور خیلی به نفع رضا زحمت کشید و همین امر سبب شد تا در کانون توجه رضا قرار بگیرد.
نقش داور و تیمورتاش در تغییر سلطنت در ایران
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

رضاشاه علاوه بر اتکا به انگلیس از نیروهای داخلی نیز جهت کسب قدرت استفاده نمود. تیمورتاش و داور از جمله مهمترین دوستان و نزدیکان رضاشاه بودند که نقش مهمی در به قدرت رسیدن او و اجرای سیاست‌هایش داشتند. آنها مهمترین عناصری بودند که در تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی نقش آفرینی کردند:
«در ماجرای جمهوری خواهی و بعدا تغییر سلطنت، تیمورتاش به اتفاق علی اکبرخان داور خیلی به نفع رضا زحمت کشید و همین امر سبب شد تا در کانون توجه رضا قرار بگیرد. رضا بعد از شاه شدن برایم تعریف کرد که پیشنهاد تغییر سلطنت را تیمورتاش تهیه کرده و شبانه به خانه یکی یکی نمایندگان برده و آنها را وادار به امضاء کرده است. رضا به تیمور خیلی علاقه داشت و پس از رسیدن به سلطنت او را به وزارت دربار برگزید. حتما میدانید که در مراسم تاجگذاری رضاء تیمور بود که تاج کیانی را در سینی طلا، جلو برد و به رضا تقدیم کرد. روزی هم که قرار بود شمشیر خاندان زندیه به رضا تقدیم شود، باز هم تیمور این وظیفه را عهده دار شد. متأسفانه با آنکه تیمور لاحد مورد توجه رضا بود قدر این نعمت را ندانست و به ولی نعمت خود خیانت کرده موقعی که به دستور رضا مسئولیت مذاکرات با شرکت نفت انگلیسی به عهده تیمور گذاشته شده و تیمور متصل بین تهران و لندن در مسافرت بود کیف دستی او در خارج از کشور ربوده شده به دست انگلیسیها افتاد و آنها با توجه به اسنادی که از کیف ست تسمه به دست آمده بودند.»1
 
https://www.cafetarikh.com/news/48156/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما