۲
plusresetminus
شمس پهلوی به همراه رضاخان به سفر تبعيد رفت و در جزیره موریس با او زندگی می‌کرد و در آنجا با موافقت رضاخان و کمک او به تجارت الماس پرداخت
تبعید با طعم تجارت الماس
تبعید با طعم تجارت الماس
شمس پهلوی در امور مختلف اقتصادی فعالیت داشت و به نوعی انحصار تجارت برخی از کالاها و اشیا گرانقیمت را در دست داشت. برخلاف بعضی از تصورات که آغاز فعالیت شمس را به دوران پهلوی دوم مرتبط می‌داند، واقعیت آن است که شمس فعالیت‌های خود را از دوره رضاشاه آغاز نموده بود.
«شمس پهلوی به همراه رضاخان به سفر تبعيد رفت و در جزیره موریس با او زندگی می‌کرد و در آنجا با موافقت رضاخان و کمک او به تجارت الماس پرداخت. اسناد زیادی در رابطه با تجارت شمس در آرشیوها موجود است. این اسناد حکایت از قصد شمس برای تجارت در منطقه جنوب آفريقا دارد. بنا به دلایل متعدد از جمله پایین بودن قیمت الماس در آفریقای جنوبی، شمس به تهران آمد و به تجارت الماس، برلیان و سنگ‌های قیمتی پرداخت و البته این اقلام مورد استقبال رضاشاه قرار گرفت. به دنبال تغییر محل اقامت رضاشاه از موریس به ژوهانسبورگ، اشرف پهلوی به دیدار او شتافت و تعدادی نامه از شمس برای رضاخان مبنی بر خرید الماس و ارسال آنها به تهران به همراه برد.
رضاشاه نیز با وجود وضعیت مزاجی نامطلوب نامه‌ای به او نگاشت و در آن قول داد که الماس‌های درخواستي را توسط اشرف به دست او برساند، با مرگ رضاشاه موضوع تجارت الماس شمس به دلیل سختی سفر به جنوب آفريقا پایان یافت.»


منبع: تدوین مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، زنان دربار به روایت اسناد ساواک: شمس پهلوی، تهران، وزارت اطلاعات، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ دوم، 1388، ص 14
 
https://www.cafetarikh.com/news/48220/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما