۰
plusresetminus
اسپانیایی‌ها طلا و نقره استخراج می‌کردند، از کار برده وار بومیان بهره‌کشی می‌کردند و به صدور برده‌های بومی می‌پرداختند و برای تولید نیشکر و دیگر مواد خام یک نظام کشت و کار پدید آوردند...
بهره کشی اسپانیا از مستعمرات خود
بهره کشی اسپانیا از مستعمرات خود
اسپانیا از کشور‌های پیشگام در عرصه استعمارگری، تحرکات استعماری خود را با اقدامات متعددی آغاز کرد. این کشور در راستای کسب منافع استعماری، از تمام امکانات مستعمره اعم از انسانها، کالا‌ها و مواد خام آن کشور‌ها نهایت استفاده را می‌برد. 
«اسپانیایی‌ها بدین ترتیب پهناورترین امپراتوری فرادریایی (ماوراء بحار) اروپایی را در این مرحله نخستین به وجود آوردند. این امپراتوری یکی از سودآورترین‌ها نیز بود. اسپانیایی‌ها طلا و نقره استخراج می‌کردند، از کار برده وار بومیان بهره‌کشی می‌کردند و به صدور برده‌های بومی می‌پرداختند و برای تولید نیشکر و دیگر مواد خام یک نظام کشت و کار پدید آوردند. در حدود سال ۱۵۵۰، یعنی کمتر از شصت سال پس از نخستین سفر دریایی کلمب، اسپانیا حدود ۳۰۳ میلیون پزو (معادل میلیون‌ها دلار امروزی) از نظام سوداگرانه خود در مستعمرات فرادریایی سود می‌برد. این رقم تا سال ۱۶۰۰ به 2/7 میلیارد پزو رسید و باز هم رو به افزایش بود.»


منبع: دان ناردو، عصر استعمارگری، ترجمه مهدی حقیقتخواه، تهران، نشر ققنوس، 1386، صص 32- 33
 
https://www.cafetarikh.com/news/48221/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما