۰
plusresetminus
شاه و درباریان با مسافرت‌های پرخرج در داخل از کشور، هزینه سرسام آور را به بودجه کشور - تحمیل می‌کردند و گاه این سفر‌ها شامل ده‌ها نفر همراه صورت می‌گرفت که به مراتب هزینه سفر‌ها را بیشتر می‌کرد.
تفریحات شخصی به بهانهء مأموریت
تفریحات شخصی به بهانهء مأموریت
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

حکومت پهلوی، حکومتی تجملاتی محسوب می‌شد. یکی از موارد تجمل‌گرایی حکومت پهلوی، مسافرت‌های تفریحی و تشریفاتی بود که معمولاً با مخارج بیت‌المال تأمین می‌شد و با هزینه‌های بالایی همراه بود. بسیاری از اعضای دربار همچون شمس چنین سفر‌های تشریفاتی را ترتیب می‌دادند و از آن در راستای تفریح شخصی استفاده می‌کردند. 
«شاه و درباریان با مسافرت‌های پرخرج در داخل از کشور، هزینه سرسام‌آور را به بودجه کشور - تحمیل می‌کردند و گاه این سفر‌ها شامل ده‌ها نفر همراه صورت می‌گرفت که به مراتب هزینه سفر‌ها را بیشتر می‌کرد، شمس پهلوی نیز از این گونه سفر‌ها بسیار داشت و اکثر هزینه این سفر‌ها از بودجه کشور تامین می‌گردید. در سندی از شمس پهلوی، درباره سفر‌های دور‌ه‌ای او و همراهانش آمده: وزارت محترم دربار شاهنشاهی، والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی برای یک دیدار یک ماهه به اتفاق همراهان ذیل - والاگهر شهناز پهلبد - والاگهر شهیار پهلبد - والاگهر شهرزاد پهلبد - والاگهر بئاتریس پهلبد به کشور‌های ایتالیا، اطریش، آلمان، فرانسه، اتیوپی و بروکسل مسافرت۔ می‌نمایند. خواهشمند است دستور فرمایید اداره گذرنامه وزارت امورخارجه اجازه خروج و ویزای - کشور‌های مزبور را اخذ نمایند.»
آنچه در فوق ذکر شد، مدت سفر یک ماه به کشور‌های مورد نظر، برای مسافرت و تعداد همراهان مورد توجه می‌باشد. شمس پهلوی اکثر این سفر‌ها را با هزینه دربار ایران و یا به بهانه سفر‌های مأموریتی از بودجه سازمان شیر و خورشید پرداخت می‌کرد.
این نحوه عمل فقط به شاه و درباریان خلاصه نمی‌گردید، بلکه افرادی با رده‌های پایین‌تر نیز به چنین سفرهایی می‌رفتند. از جمله سفر علینقی سعید انصاری رئیس دفتر شمس پهلوی بود.»


منبع: تدوین مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، زنان دربار به روایت اسناد ساواک: شمس پهلوی، تهران، وزارت اطلاعات، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ دوم، 1388، صص 25- 26
 
https://www.cafetarikh.com/news/48235/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما