۱
plusresetminus
تقلای ناصری برای مقابله با حکم میرزای شیرازی

سودای شکستن سنگ با سنگ

دولتمردان دوره ناصری قصد داشتند سنگ را با سنگ بشکنند و با استفاده از فتوای دیگر روحانیون، فتوای میرزای شیرازی را باطل کنند.
روحانیون دوره قاجار
روحانیون دوره قاجار
«شیخ حسن اصفهانی» نویسنده کتاب «تاریخ انحصار دخانیات» از ماجرای تحریم تنباکو و فشار حکومت قاجار به روحانیون دیگر برای شکستن این نهضت به وسیله مقامات دولتی می نویسد.

دولتمردان در واقع قصد داشتند سنگ را با سنگ بشکنند و با استفاده از فتوای دیگر روحانیون، فتوای میرزای شیرازی را باطل کنند.

بخشی از ماجرای تلاش بی‌ثمر دولتمردان وقت قاجار به قلم شیخ اصفهانی به قرار زیر است:‌ 

«این بود که جناب مستطاب وزیر اعظم چنان مطلب را اظهار کرد که آقایان بی پرده می گویم اعلی‌حضرت همایون شاهنشاه صریحا فرموده اند که تغییر و تبدیل این عهدنامه در هیچ رو دولت را ممکن نیست.

این معنی محال و ممتنع است. از این معنی قطع نظر نموده فکر دیگر بکنید. علما نیز در کمال صفا گفتند ما هم بی پرده بگوئیم حرام شریعت اسلام را در هیچ رو نمی توان حلال نمود. مساعدت با دولت در خصوص این عهدنامه از ما نیز محال و ممتنع است.

شما خود می دانید که در این منع ما را از هیچ رو مدخلیتی نبوده و نیست. از جانب رفیع الجوانب حضرت حجت الاسلام که نائب امام و حکم جنابشان درباره مجتهد و مقلد نافذ و واجب الاتباع است.

این حکم به مجرد رسیدن به کمتر از نیم روز در همه جا انتشار یافته و در این خصوص مثل آحاد مردم اطاعت نمودیم. اولیا دولت از این در نیز راهی به مقصد نیافتند.»
https://www.cafetarikh.com/news/48240/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما