۱
plusresetminus
کارتر در دماگوژی دست دکتر محمد مصدق را از پشت بسته است. به دگراندیشان dissidents شوروی نامه می‌نویسد. به برزیل می‌گوید به تو کمک نمی‌کنم چون حقوق بشر را فراموش کرده‌ای.
دیدگاه شاه درباره کارتر
دیدگاه شاه درباره کارتر

شاه بعد از روی کار آمدن کارتر، نسبت به سیاست خارجی آمریکا و رئیس‌جمهور جدید این کشور بدبین شد. چرا که طرح شعار حقوق بشر از سوی کارتر، برای شاه می‌توانست دردسرآفرین باشد. از این رو شاه بارها به اشکال مختلف به انتقاد از کارتر و دموکرات‌ها پرداخت. البته شاه طرح این شعارها را دروغین و عوام‌فریبانه می‌دانست.
«از اخبار مهم جهان همان روی کار آمدن جیمی کارتر در آمریکا و شروع کار اوست. در دماگوژی دست دکتر محمد مصدق را از پشت بسته است. به دگراندیشان dissidents شوروی نامه می‌نویسد. به برزیل می‌گوید به تو کمک نمی‌کنم چون حقوق بشر را فراموش کرده‌ای. از طرف دیگر سایروس ونس وزیر خارجه‌اش می‌گوید البته موضوع حقوق بشر در کشورهایی که آمریکا در آن جا منافع حیاتی دارد، مثل فیلیپین و کره جنوبی قابل اعتنا نیست. به آلمان فشار می‌آورد که رآکتور اتمی به برزیل نفروشد، ولی آنها پافشاری می‌کنند و از این مقوله خرخری‌ها و دماگوژی‌ها. روس‌ها تو دهنی سختی در مورد برنامه خلع سلاح به وزیر خارجه‌اش که به مسکو رفته بود زدند. حالا موضوع صرفه‌جویی انرژی را در آمریکا پیش کشیده است. در تخفیف تاکس صنایع کوچک هم بالأخره تسلیم صنایع بزرگ شد و موضوع تهیه کار برای بیکاران به بوته فراموشی سپرده شد. اینها را من باب نمونه ذکر می‌کنم و الا تاریخ و جرائد و مجلات این روزها، همه این مسائل را دارند.»


 منبع: امیراسدالله علم، یادداشت‌های علم، ویراستار علینقی عالیخانی، ج 6، تهران، انتشارات مازیار ـ معین، 1393، ص 403
 
https://www.cafetarikh.com/news/48266/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما