۰
plusresetminus
هنری هفتم، شاه انگلیس به یک جوان به نام جان کبت فرمان داد تا برای پادشاهی انگلستان سرزمین‌های تازه‌ای بیابد، او در سال 1497 میلادی به راه افتاد و کرانه‌های خاوری آمریکای شمالی را به تصرف انگلیس درآورد.
زمان آغاز فعالیت استعماری بریتانیا

با آغاز فعالیت‌های استعماری پرتغال و اسپانیا و مشاهده سود سرشار ناشی از آن، دیگر کشورهای اروپایی نیز بتدریج پا در این عرصه گذاشتند تا از طریق استعمار سرزمین‌های مختلف، بتوانند نیازهای مادی و صنعتی کشور خود را تأمین کنند. انگلیس از جمله این کشورها بود.
«هنری هفتم، شاه انگلیس به یک جوان به نام جان کبت فرمان داد تا برای پادشاهی انگلستان سرزمین‌های تازه‌ای بیابد، او در سال 1497 میلادی به راه افتاد و کرانه‌های خاوری آمریکای شمالی را به تصرف انگلیس درآورد. انگلیس، کم‌کم سلطه خویش را به سوی شرق گسترش داد و در سال 1559 میلادی اولین شرکت انگلیسی، برای تجارت هند شرقی به نام شرکت تاجران لندن تشکیل شد، فرانسوی‌ها نیز در این ایام در هند فعالیت‌های گسترده استعماری داشتند، ولی در زمان لوئی پانزدهم، انگلیس موفق شد طی توافق نامه‌ای هند را از فرانسه بگیرد. انگلیس نیز با استفاده از تجربه فرانسه به تشکیل ارتش محلی با اسلوب اروپایی پرداخت و در کشمکش‌های امرای داخلی هند دخالت کرد و سرانجام موفق شد تا در کمتر از پنجاه سال هندوستان را تسخیر کند. در این هنگام «کمپانی هند شرقی» که یک شرکت بازرگانی بود بر هند حکومت می‌کرد و سرنوشت هند در دست یک مشت ماجراجوی بازرگان بود، حکومت تا اندازه زیادی به معنای بازرگانی و بازرگانی هم به معنای غارت و چپاول بود. هر سال سودهای هنگفتی معادل صد تا صد و پنجاه و حتی بیش از دویست درصد به سهام‌داران کمپانی پرداخت می‌شد، لذا هند به مثابه یکی از مهم ترین پایه‌های دستگاه اقتصادی انگلیس به شمار می‌آمد»


منبع: مصطفی اسکندری، شناخت استعمار، قم، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، 1389، صص 29- 30
 
https://www.cafetarikh.com/news/48292/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما