۰
plusresetminus
سیا برای مقابله با مسئله کمونیسم، بنا بر گزارش‌های مارک گازیوروسکی از سال‌ها پیش سالی یک میلیون دلار هزینه می‌کرد. این هزینه‌ها برای انتشار کتاب و مقالاتی در مورد شوروی مصرف می‌شد.
ملبورن و عملیات هراس از کمونیسم

یکی از زمینه‌های فعالیت سیاسی شاپور ریپورتر، همکاری با شبکه ملبورن بود. این شبکه وظایف متعددی داشت که مهمترین آن ایجاد ترس و وحشت در میان مردم نسبت به کمونیسم بود. شبکه ملبورن با همکاری اعضای خود از جمله شاپور، این هدف را به روش‌های متعددی انجام می‌داد.
«شاپور ریپورتر همکار بسیار صمیمی تیم ملبورن بود و در واقع مشاور ارشد او به شمار می‌رفت، او از این طریق باگوئیران هم مرتبط می‌شد و در چارچوب مأموریت اطلاعاتی خود کارهایش را با سیا هماهنگ می‌نمود. در این تاریخ سیا برای مقابله با مسئله کمونیسم، بنا بر گزارش‌های مارک گازیوروسکی از سال‌ها پیش سالی یک میلیون دلار هزینه می‌کرد. این هزینه‌ها برای انتشار کتاب و مقالاتی در مورد شوروی مصرف می‌شد. از جمله کاریکاتورهایی در این زمینه منتشر می‌گردید که هدف کلیه آن‌ها ترسانیدن مردم از خطر سرخ بود. این طرح آن قدر اهمیت داشت که حتی بعد از کودتای بیست و هشتم مرداد نیز ادامه پیدا کرد و با سرکوب تمام عیار حزب توده به کمال خود رسید. قرارداد منعقده بین شاپور با ملبورن در واقع انجام وظایفی در این راستا یعنی ایجاد عملیات هراس از کمونیسم بود. طبق این قرارداد که در تاریخ 1952/4/21 بین او و بخش سیاسی سفارت آمریکا منعقد شد؛ شاپور موظف بود جراید ایران را هر روز مرور کند و علاوه بر این گزارش‌های تحقیقاتی را که از طرف منابع گوناگون به او می‌رسید؛ ضمن تجزیه و تحلیل به اطلاع آمریکایی‌ها برساند.»


منبع: حسین آبادیان، دو دهه واپسین حکومت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1383، ص 37
 
https://www.cafetarikh.com/news/48329/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما