۱
plusresetminus
پس از کنفرانس «اوپك» در قطر و مخالفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی با افزایش بهای نفت، احتمال می‌رود که درآمد نفتی ایران کاهش یابد.
تأثیر نفت بر اقتصاد ایران

افزایش قیمت جهانی نفت در دهه 50 باعث شد تا شاه برنامه‌های اقتصادی بلندپروازانه‌ای را به اجرا گذارد. برنامه‌های اقتصادی شاه بدون برنامه‌ریزی صحیح تحقق یافت و در بسیاری از موارد در مسیر رانت و کالاهای تجملی تخصیص یافت. اما خیلی زود به دلیل سیاست‌های خاص کشورهای تولیدکننده نفت، شاه با مشکل روبرو شد.
«بعدازظهر به فرودگاه رفتم تا از هوشنگ انصاری - که قبلاً مرا با تلفن از آمدنش مطلع کرده بود- استقبال کنم. حدس من اینست که چون «پرویز مینا» (یکی از مدیران شرکت نفت) فعلاً در لندن است، هوشنگ انصاری هم عازم لندن شده تا به اتفاق او برای انجام معامله پایاپای نفت با انگلیس - به صورت دادن نفت و دریافت کالا یا اسلحه- به اقدام کند. زیرا پس از کنفرانس «اوپك» در قطر و مخالفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی با افزایش بهای نفت، احتمال می‌رود که درآمد نفتی ایران کاهش یابد.  هوشنگ انصاری هم بعد از ورودش به لندن هنگامی که به اتفاق عازم هتل کلاریج بودیم - به همین مضمون اشاره کرد و گفت: «در عرض شش ماه آینده از نظر اقتصادی وضع مشکلی در ایران پیش خواهد آمد». شام امشب با هوشنگ انصاری در سفارتخانه صرف شد و در خلال آن از مشکلاتی که راجع به مسأله حقوق بشر و اقدامات سازمان عفو بین‌المللی دارم، مفصل بحث کردیم.»


منبع: پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه ح.ا. مهران، تهران، انتشارات اطلاعات، 1373، صص 44-45
 
https://www.cafetarikh.com/news/48353/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما