۱
plusresetminus
گروه طالبان با پشتیبانی آشکار و پنهان پاکستان زیر شعار خوشایند صلح و امنیت، رفع پاتک‌ها و محلات باج‌گیری، خلع سلاح عمومی و ... توانست پایتخت را متصرف شود و مردم خسته ازجنگ‌های فرسایشی پنج ساله میان گروه های جهادی را امیدوار سازند.  
بخت یار طالبان در تصرف افغانستان
طالبان این روزها افغانستان را بدون مقاومت ارتش این کشور به تصرف خود درآورده است.
 
اگرچه در برخی از ولایات از جمله هرات درگیری‌های اندکی انجام گرفت اما شهرهای مختلف افغانستان مانند کابل اغلب بدون جنگ و خون‌ریزی چندانی به دست طالبان فتح شد.
 

البته نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که طالبان درگذشته نیز در تصرف خاک افغانستان چندان به زحمت نیافتاده است.
 
یک نویسنده افغانستانی درباره اتفاقات سال‌های میانی دهه 90 میلادی می‌نویسد: گروه طالبان با پشتیبانی آشکار و پنهان پاکستان زیر شعار خوشایند صلح و امنیت، رفع پاتک‌ها و محلات باج‌گیری، خلع سلاح عمومی و ... توانست پایتخت را متصرف شود و مردم خسته ازجنگ‌های فرسایشی پنج ساله میان گروه های جهادی را امیدوار سازند.
 
آنها طالبان را منادیان صلح و عدالت و پدیدآوردندگان امنیت که به نظر می رسید در آن زمان تنها تقاضای مردم افغانستان بود تلقی می کردند. از این رو در اکثر شهرها از آنان استقبال نمودند. اما بعد از مدت کوتاهی به دلیل مشاهده رفتارهای ناهنجار و قرون وسطایی پی بردند که پندارشان نسبت به طالبان صحیح نبوده است. تسخیر کابل به دست آنها منجر به استقرار یک حکومت پلیسی درپایتخت و پاکسازی قومی درمناطق مجاور شمال و گسترش خشونت در مناطقی که مدت‌های طولانی نسبتا آرام بودند، گردید.
 
منبع : محمدهاشم عصمت اللهی و دیگران، جریان پرشتاب طالبان، تهران، انتشارات الهدی، 1387، ص 182-181
 
https://www.cafetarikh.com/news/48502/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما