۱
plusresetminus
: هویدا درست نقطه مقابل منصور به شمار می‌رفت. برخلاف منصور که ظاهری آراسته و سری پر شور داشت، هویدا نمی‌توانست از نظر ظاهری با وی برابری کند. هویدا مردی بدون آرمان بود.
تفاوت‌های دو نخست‌وزیر

بسیاری هویدا را جایگزین مناسبی به جای منصور نمی‌دانستند. این تفاوت‌ها علاوه بر آنکه شامل شم سیاسی بود، ویژگی‌های ظاهری دو طرف را نیز در برمی‌گرفت. چنانچه در مقام مقایسه، بسیاری محتاط و محافظه‌کارتر از منصور می‌دانستند:
«هویدا درست نقطه مقابل منصور به شمار می‌رفت. برخلاف منصور که ظاهری آراسته و سری پر شور داشت، هویدا نمی‌توانست از نظر ظاهری با وی برابری کند. هویدا همیشه از سر حزم و احتیاط سعی می‌کرد که دیگران را با خود دوست نماید و در این راه هزینه‌هایش را هم می‌پرداخت. او توانست با روحیات محافظه‌کارانه خود بسیاری از دشمنان سیاسی منصور را با خود همدست کند و یا اینکه لااقل آنها را با سیاست نرمش و مدارا وادار به سکوت نماید. در وصف او می‌گفتند؛ نخست‌وزیری است نه پیر و نه جوان ؛ یعنی نه از رجال سیاسی قدیمی است که در فنون مربوط به سیاست در ایران اشرافی داشتند و نه در زمره جوانان آرمان خواه است که در صدد تحقق ایده‌ای ویژه و نامحقق باشد، «هویدا مردی بدون آرمان بود.» اینکه هویدا در برابر حریفان سیاسی حزم و احتیاط را از دست نمی‌داد، خود دلیلی بر این بود که تجربیاتی دارد و می‌داند که نبایست با نسل قدیم به گونه‌ای برخورد نماید که مخالفت‌های آنها را تحریک کند. در آن ایام کم نبودند کسانی که هویدا را بهایی می‌دانستند، در جهت خنثی کردن این باور بود که تبلیغ می‌شد هویدا به مطالعات تاریخ اسلام و به پیامبر اسلام (ص) علاقه‌مند است. البته در فرم‌های مخصوص برای ثبت حزب ایران نوین هم هویدا مذهب خود را اسلام عنوان کرده بود.»


منبع: حسین آبادیان، دو دهه واپسین حکومت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1383، ص 382
https://www.cafetarikh.com/news/48563/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما