۲
plusresetminus
چون آلمان‌ها با دولت مسلمان عثمانی ائتلاف داشتند مردم ایران روی تعصبات دینی و هم چنین نفرتی که از سیاست انگلیس داشتند قلباً مایل به پیشرفت آلمان‌ها بودند.
اقدامات آلمان برای جذب ایرانیان

کشور آلمانی در آستانه جنگ جهانی اول با حیله و دسیسه‌های مختلف توانست بسیاری از مردم ایران را به جرگه حامیان خود درآورد. البته استفاده از تطمیع نیز از دیگر روش‌هایی بود که آلمان به کار برد و اتفاقاً این روش نیز بنا به دلایلی کارساز گردید. گذشته از این ایرانی‌ها به دولت آلمان نیز متمایل بودند:
«چون آلمان‌ها با دولت مسلمان عثمانی ائتلاف داشتند مردم ایران روی تعصبات دینی و هم چنین نفرتی که از سیاست انگلیس داشتند قلباً مایل به پیشرفت آلمان‌ها بودند. از جانب آلمان شونمان نامی از راه عراق به کرمانشاه آمد. این مرد بسیار زرنگ و دانا بود. در کرمانشاه به استخدام افراد برای جبهه جنگ پرداخت و علناً اعلان کرد که سوار را ماهی بیست و پنج تومان و پیاده را ماهی پانزده تومان حقوق می‌دهد و با اینکه مقامات دولتی روی اینکه ایران در جنگ عمومی بی‌طرفی خود را اعلان کرده بود. اقداماتی کردند که افراد ایرانی در استخدام آلمانی‌ها در نیایند، مفید واقع نشد. زیرا مردم آن سامان در اثر آشنائی به سواری و تیراندازی آماده برای چنین کاری بودند. خاصه آنکه بیکاری نیز رواج داشت. رفته رفته شونمان نیرویی جمع کرد و کار به جایی رسید که چند نفر از قزاق‌ها نیز فرار کردند و به اردوی او پیوستند.»


منبع: احمد امیراحمدی، خاطرات نخستین سپهبد ایران، غلامحسین زرگری‌نژاد، تهران، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی فرهنگی، 1373، ص 91
 
https://www.cafetarikh.com/news/48597/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما