۳
plusresetminus
احمد امیراحمدی: .من مانند همیشه که در طالعم بود از هیچ و پوچ تشکیلاتی به وجود آوردم، شروع به تشکیل این اداره نمودم و نامش را هم تشکیلات امنية كل مملکتی گذاشتم.
تشکیلاتی که امیراحمدی به وجود آورد

در دوره رضا شاه تشکیلات نظامی تحت عناوین مختلف در سرتاسر کشور به وجود آمد. یکی از این تشکیلات، امنیه کل مملکتی بود که توسط احمد امیراحمدی پایه‌ریزی شد و هدف آن ایجاد امنیت در سرتاسر کشور و مقابله با مخالفان حکومت بود:
«سردار سپه در مراجعت از عتبات تیپ کرمانشاه و تیپ همدان را بازدید کرد و مانند همیشه از من قدردانی نمود. ولی هنگام حرکت از همدان به من گفت: شما هم همراه من به تهران بیائید. من به اتفاق ایشان به تهران آمدم و چند روز ماندم. پس از چند روز گفت: چون در تهران احتیاج به وجود شما دارم و می‌خواهم یک تشکیلات ژاندارمری وسیع بدهم که جانشین قراسورانی باشد، این کار را باید به عهده بگیرید و به جای من سرلشکر حسین خزاعی را به غرب فرستادند. من مانند همیشه که در طالعم بود از هیچ و پوچ تشکیلاتی به وجود آوردم، شروع به تشکیل این اداره نمودم و نامش را هم تشکیلات امنية كل مملکتی گذاشتم. پارک امین‌الدوله را در جنوب شهر، که سوخته و بی در و پیکر بود، گرفتم و تعمیر نمودم و سربازخانه محمدیه را که نزدیک آن بود برای مسکن افراد انتخاب نمودم و مدرسه‌ای هم در آنجا برای تربیت گروهبان ایجاد نمودم و به مدت سه ماه به جریان افتاد. و پس از اینکه امنیه در مرکز به وجود آمد، به تدریج به تمام نقاط ایران مسافرت نمودم و هنگ‌ها و گردان‌های امنیه در سرتاسر ایران به وجود آوردم....»


منبع: احمد امیراحمدی، خاطرات نخستین سپهبد ایران، غلامحسین زرگری‌نژاد، تهران، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی فرهنگی، 1373، ص 256
 
https://www.cafetarikh.com/news/48606/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما