۲
plusresetminus
خواجه نصيرالدين يكی از بزرگ‏ترين بنيانگذاران كلام شيعه بود و ضمن تاييد حكمت ابن‏ سينا، به شرح مشكلات اشارات پرداخت.
يكی از بزرگ‏ترين بنيانگذاران كلام شيعه

5 اسفند، روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی
خواجه نصیرالدین طوسی شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضی دان و منجم ایرانی سده هفتم است. به افتخار روز تولد این دانشمند بزرگ، پنجم اسفند به عنوان روز مهندس نام گذاری شده است.

خواجه نصیرالدین طوسی که بود؟
ابوجعفر محمدبن محمد مشهور به خواجه نصيرالدين در 5 اسفند سال 597 ق در طوس به دنيا آمد. ابتدا علوم عقلي و نقلي و حكمت مشاء و سپس رياضيات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبيات را آموخت ودر علوم روز به استادي تمام رسيد.
خواجه نصيرالدين چند سال پس از حمله سپاه چنگيزخان مغول، به قلعه اسماعيليه پناه برد ودر ان‏جا نيز از تاليف و نگارش باز نايستاد. با غلبه سپاه مغول بر اسماعيليان، وي به خدمت هولاكوخان فرمانرواي وقت مغول ضميمه و با استفاده از نفوذ خود، از كشتار مردم و دانشمندان و تخريب آثار فرهنگي و علمي و تاراج شهرها و روستاها جلوگيري نمود.
پس از فتح بغداد و سقوط عباسيان، خواجه نصير ماموريت يافت تا رصدخانه مراغه را ترتيب دهد. او جماعتي از رياضي‏دانان بزرگ را گردآورد و كار احداث رصدخانه را درسال 657 ق آغاز كرد.
خواجه نصيرالدين، با اين كار، عالمان بزرگ زمان را كه پراكنده بودند در يك مكان، جمع كرد و همچنين كتابخانه‏ای عظيم در محل رصدخانه مراغه احداث نمود. وي براي تهيه كتاب‏های مورد نظر، كتبي از بغداد، شام و شمال آفريقا و اطراف و اكناف ايران فراهم نمود و كتابخانه‏ای با بيش از 400 هزار جلد كتاب، ايجاد كرد. عمر خواجه از اين پس در خدمات علمي گذشت.
خواجه نصيرالدين يكی از بزرگ‏ترين بنيانگذاران كلام شيعه بودو ضمن تاييد حكمت ابن‏ سينا، به شرح مشكلات اشارات پرداخت. وي همچنين آثار متعددي را در علوم مختلف به نگارش درآورد كه اخلاق ناصري، تجريد العقايد، زيج ايلخاني، اوصاف الاشراف، اساسُ الاقتباس و تذكره نصيريه و بيش از 60 اثر ديگر در اصول دين، منطق، هندسه، هيئت، نجوم، عروض و شعر از ان جمله‏ اند. خواجه نصيرالدين درسال 672 در 75 سالگي درگذشت ودر كاظمين به خاك سپرده شد.
https://www.cafetarikh.com/news/48645/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما